Home|Blog|Deze 10 copywriting fouten zijn funest voor je boodschap

Deze 10 copywriting fouten zijn funest voor je boodschap

  • 20 april 2022
  • Renée Muller
  • 7,2 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Saboteer jij zonder het te weten je eigen marketing-inspanningen? Dat zou zomaar kunnen. Check je teksten op onderstaande copywriting fouten die je boodschap om zeep helpen.

Copywriting fouten

Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken.

Een uitspraak die nergens meer van toepassing is dan bij copywriting, waar je slechts een paar seconden hebt om je punt te maken en de lezer te overtuigen actie te ondernemen.

Niemand komt nog een keer terug om alsnog te worden overgehaald.

En ze sturen je ook geen bericht om te vragen wat je nou eigenlijk bedoelt.

Deze 10 copywriting fouten helpen je boodschap om zeep

Slechte copy verspreiden is pure tijds- en energieverspilling.

Of nog erger: het kan zelfs een negatieve invloed hebben op de perceptie die mensen van je bedrijf hebben.

Copywriting fouten komen namelijk vreselijk amateuristisch over.

En dat willen we natuurlijk niet!

Gebruik deze blog als een checklist wanneer je je volgende blog, e-mail of landingspagina maakt.

De volgende 10 copywriting fouten wil je echt koste wat kost voorkomen:

1. Je maakt een woord-soep

Jargon en buzzwoorden zijn eigenlijk voor iedereen vervelend om te lezen. Wist je dat Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen en schrijven?

Dat is 18% van alle mensen in Nederland!

Hun leesvaardigheid is inadequaat voor dagelijks leef- en werktaken, zoals het lezen van labels, menu’s – en websites.

Maar zelfs mensen die goed kunnen lezen raken geïrriteerd door onnodige ingewikkelde teksten.

Wanneer je het woordenboek tevoorschijn moet toveren of Wikipedia moet bezoeken om een bedrijfswebsite te begrijpen, dan ben je waarschijnlijk al direct klaar.

Wie je publiek ook is: je kunt een groot deel van je prospects wegjagen wanneer je teveel ingewikkelde woorden gebruikt.

Benieuwd hoe jouw teksten ervoor staan? WebFX heeft een gratis leesbaarheidstest ontwikkeld. Deze gebruikt een aantal wetenschappelijke onderzoeken als basis. Handig!

2. Schrijven vanuit het verkeerde perspectief

Ken je die persoon op dat feestje waar niemand mee wil praten omdat hij continu over zichzelf praat? 

Goede copy bevat twee belangrijke dingen:

  • Wat de schrijver wil vertellen.
  • Wat de lezer wil horen.

Je moet je product en dienst absoluut van binnen en buiten kennen.

Maar wanneer wat jij wilt vertellen totaal niet aansluit op wat je lezer wil horen, gaat het helemaal mis.

Goede copy brengt een (positieve) emotionele reactie teweeg bij je lezer.

Kijk bijvoorbeeld naar dit voorbeeld van HEMA:

Copywriting fouten

Je ziet het al helemaal voor je, toch?

3. Je deelt een waslijst met voordelen

Ja, het is essentieel dat je de voordelen van je product of dienst goed benoemt.

Maar je gaat het punt compleet voorbij als je ze gewoon opsomt zonder erbij te vertellen wat ze de lezer te bieden hebben.

“Hij heeft 8 aanpasbare bladen”!

Nou en? Wat maakt 8 bladen beter dan 6?

Benoem je voordelen, maar zet erbij wat het voor je lezer betekent.

“Dankzij de 8 verwisselbare bladen gaat het snijden een stuk sneller, waardoor je tijd bespaart.”

Geweldig! Ik haat snijden en bespaar graag geld. Meenemen.

4. Je herschrijft de productbeschrijving

Dit werkt eigenlijk hetzelfde als het bovenstaande.

Het kan me niets schelen wat je product allemaal kan. Vertel me waarom het er voor mij toe doet.

We gaan er vanuit dat je fantastische productbeschrijvingen hebt die alles bevatten over materialen, kleuren, maten en andere specs.

Verspil je waardeloze copy niet door me dat keer op keer te vertellen.

Ik weet al lang dat jouw cursus 12 verschillende onderwerpen omvat.

Wanneer je tekst gaat schrijven voor een landingspagina of blog moet je verder gaan en ervoor zorgen dat ik weet hoe jouw product verschil gaat maken in mijn leven.

Neem dit voorbeeld:

Copywriting fouten

Dit wil je toch direct in je mandje stoppen?

5. Je gebruikt emotionele triggers op een slechte manier

Negatieve emotionele reacties zijn een slechte salestool.

Het kan vreselijk effectief zijn om op iemands angst uit huis te worden gezet te spelen of ze onzeker te maken over hun lichaam om een schoonheidsproduct te verkopen.

Maar wanneer je angst, onzekerheid en twijfel gebruikt in je copy bouw je geen gezonde relatie met je klant.

Een vrouwenbadpak is perfect voor die copywriting-stijl. Je kunt schrijven over hoe het badpak buiken corrigeert en cellulitis verbergt.

100% zeker dat dat verkoopt.

Maar je kunt het ook anders doen.

Zoals hieronder:

Copywriting fouten

In plaats van de lezer zich verschrikkelijk te laten voelen over haar lijf, zorgen ze ervoor dat ze zich meteen op het strand waant en zich sexy voelt.

6. Een passieve in plaats van actieve tone-of-voice

Dit is ook zo’n ergernis!

Wanneer je passief taalgebruik eenmaal herkent gaat het je tot waanzin drijven.

Een actieve schrijfstijl is direct, zet aan tot actie, energiek en duidelijk.

Een passieve schrijfstijl is dat niet.

Bij passief taalgebruik ondergaat je onderwerp een handeling en laat hij zich eigenlijk gebruiken – zoals een passieve bedpartner.

Let op:

  • Actief: klanten waarderen de eenvoud van Marie’s Woonwinkel
  • Passief: Marie’s Woonwinkel wordt gewaardeerd door klanten

Valt het je op? Dit is er nog eentje:

  • Actief: Vind vandaag een nieuwe partner
  • Passief: Je kunt vandaag een nieuwe partner gaan vinden

7. Je focust te veel of te weinig op SEO

Een van de doelen van copywriting is bovenaan in Google komen, dat weet ik als geen ander.

Maar wanneer je je copy over-optimaliseert is er niet meer doorheen te komen.

Je teksten zijn dan lastig te lezen en voelen gewoon onnatuurlijk aan.

Neem bijvoorbeeld deze parel:

Copywriting fouten

Dat deze tekst probeert te ranken op ‘dames sandalen’ is duidelijk. Deze tekst dient maar één doel: scoren in Google (wat hij overigens echt niet doet).

Ik geloof niet dat iemand na deze tekst denkt: goh, laat ik eens een paar sandalen kopen.

Maar je wilt natuurlijk ook niet dat niemand je teksten kan vinden.

Optimaliseer altijd al je teksten, maar maak het niet te gek. Zoek de gulden middenweg.

Google is slimmer dan ooit. Je hoeft niet alle zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek in je tekst te stoppen en je hoeft je zoekwoorden ook niet expres fout te schrijven.

8. Je gaat helemaal los met intensiverende bijvoeglijke naamwoorden

Intensiverende bijvoeglijke naamwoorden worden gebruikt om dingen aan te dikken.

Geweldig wanneer je ze met mate gebruikt.

Maar overmatig gebruik brengt ernstige schade toe aan je teksten.

Ze maken je tekst erg moeilijk leesbaar en extreem hyperbolisch van aard.

Zag je wat ik daar deed? Het klinkt nogal heftig om te lezen dat je tekst moeilijk te lezen zou zijn. En is het echt extreem hyperbolisch?

‘Zeer’ is een versterker die vaak copy binnensluipt. Wat ik ook vaak zie is:

  • Echt.
  • Helemaal.
  • Helemaal.
  • Absoluut.
  • Uitzonderlijk.
  • Opmerkelijk.
  • Super.
  • Dus.

Loop je teksten eens even na en kijk of het een tandje minder kan.

Neem bijvoorbeeld onderstaande tekst. Kan best een tandje minder toch?

Copywriting fouten

9. Het gebruik van idiomen, spreektaal en andere obscure taal

Als ik tegen een Noord-Hollander zeg dat ik zojuist ben aangereden, dan schrikt hij zich een hoedje.

Terwijl ik als Brabander gewoon bedoel dat ik in de auto ben gestapt.

Spreektaal en idiomen geven wat kleur en persoonlijkheid aan je tekst en dat is geweldig wanneer je een kort verhaal schrijft over een regio.

In zakelijke teksten werkt het niet zo goed.

Wanneer lezers je idiomen niet begrijpen kan het voor flinke verwarring zorgen:

  • De familie Bos heeft het niet zo breed.
  • Ben je op je achterhoofd gevallen?
  • Nu komt de aap uit de mouw.
  • Een muur is van steen, een visgraat van been (Brabants).
  • Als je geen kop hebt, kun je niet uit het raam kijken (Twents).
  • Bezoek en vis blijven geen drie dagen fris (Limburgs).
  • Ben je gek, er zijn er meer dan kerktorens! (Zeeuws).
  • Leugens hebben korte beentjes (Fries).

… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Let er in ieder geval op dat je geen dialect spreekt in je copy – tenzij je je puur op de regio focust.

10. Je vergeet de CTA

Ho wacht! Wat gaat er nu gebeuren?

Iedere landingspagina heeft ten minste één CTA nodig om de lezer naar de volgende stap te leiden.

Dit hoeft niet altijd een keiharde verkoop te zijn. Je kunt ze verleiden tot het downloaden van een leadmagnet, inschrijven voor een e-mailmarketing lijst of het lezen van nog een blog.

Sommige pagina’s hebben zelfs meerdere CTA’s. Zorg ervoor dat er altijd een logische volgende stap is voor je publiek en geef ze de keuze.

Dit waren de meest vreselijke copywriting fouten

En dit was het! Zorg dat je je nooit meer schuldig maakt aan bovenstaande fouten en je website zal een stuk beter converteren. Nog meer slimme trucjes leren? Lees dan vooral ook onze blog over het verhogen van je conversiepercentage!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller