5 redenen waarom jouw social strategie niet werkt

  • 17 juni 2022
  • Renée Muller
  • 4,7 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Doe je onwijs je best op social media, maar levert het helemaal niks op? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je social strategie niet op orde is. Herken je jezelf in onderstaande fouten?

Social strategie

Als je niet de resultaten ziet van social media die je verwacht…

… zijn er een aantal dingen die je waarschijnlijk nog niet of niet goed doet.

Lees deze blog en ontdek waarom jouw social strategie niet werkt.

We noemen je vijf dingen die je waarschijnlijk fout of helemaal niet doet en de reden zijn dat je social strategie niet werkt.

5 redenen waarom jouw social strategie niet werkt

  1. Je hebt je social media uitbesteed aan iemand die er geen verstand van heeft.
  2. Je post niet vaak genoeg.
  3. Je post maar om te posten.
  4. Je kent het platform niet goed genoeg.
  5. Je doet niet aan A/B-testen.

Social strategie

1. Je hebt je social media uitbesteed aan iemand die er geen verstand van heeft

Dit is er eentje die we vaak zien.

Als ondernemer van een klein bedrijf heb je vaak meerdere petten op…

… en ren je als een gek rond om je bedrijf van de grond te krijgen.

Als je daar ook nog de rol van social media manager bijdoet kan het allemaal nogal veel worden.

Daarom is het makkelijker om het aan de eerste de beste uit te besteden, zoals je administratief medewerker of je nichtje.

En als deze mensen toevallig ook nog eens social media expert zouden zijn, zou dat geen probleem zijn. 

Maar meestal zijn ze dat niet.

Iemand die weet hoe je een band verwisselt noem je nog geen automonteur, toch?

Dat iemand weet hoe hij op je Facebook bedrijfspagina moet posten, wil nog niet zeggen dat hij er verstand van heeft.

Dus wanneer je grotere en betere resultaten wilt zien van je social strategie…

… moet degene die je social media doet er ook grotere en betere moeite in stoppen. 

Dat betekent dat je je social media marketing het beste kunt uitbesteden.

Of je gaat een flinke cursus volgen en zorgt dat je zelf die expert wordt.

Maar of dat nu goed is voor de groei van je bedrijf is natuurlijk maar de vraag.

Social strategie

2. Je post niet vaak genoeg

Sommige ondernemers maken zich zo druk om het posten op social media dat ze uiteindelijk maar helemaal niets posten.

Met als gevolg dat je social media pagina’s er oud of inactief uitzien.

Mensen gaan zich afvragen of je bedrijf überhaupt nog bestaat en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Dit rijst de vraag: wanneer we het hebben over vaak posten, hoe vaak is dan vaak?

Het kan zijn dat je nu één keer per maand post en dankt dat je goed bezig bent.

Maar dat is dus niet het geval.

Het beste is om élke dag wat te posten op social media. Dit kan een post in de tijdlijn zijn, een story of een live. 

We gaan later nog wat meer in op content marketing, maar elke dag is het beste uitgangspunt.

Vooral bij kleine bedrijven krijg je veel bezoekers die willen weten met wie ze zaken doen.

Ze willen weten of je te vertrouwen bent en zoeken naar iets wat je in een slecht daglicht kan zetten.

Dit gaat dus ook over weken of maanden niets posten of nergens op reageren.

Kortom: je social media pagina moet er actief uitzien.

En dan heb je ook nog de mensen die het tegenovergestelde doen: zij posten continu, maar posten over niets.

3. Je post maar om te posten

Misschien post je wel elke week, maar geef je content geen waarde. Het is meer tijdlijnvulling.

Of misschien bied je content wél waarde, maar gaat het over allerlei verschillende onderwerpen en is je doelgroep te breed.

In de meeste gevallen is het zo dat bedrijven die zich op één niche richten…

… het beste resultaat boeken en een goede ROI zien.

Dus wanneer je zomaar veel post en nergens naartoe gaat, moet je even nadenken over wat je post en voor wie je het post.

Social strategie

4. Je kent het platform niet goed genoeg

Misschien post je op Instagram of op TikTok omdat je weet dat er veel mensen op zitten, maar weet je eigenlijk helemaal niet hoe het platform werkt.

Dit betekent dat je niet uit eerste hand weet hoe het platform wordt gebruikt of wat mensen posten op het platform.

Misschien gebruik je niet alle features van het platform omdat je niet weet dat ze bestaan.

Dit is een fout die we vaak zien bij de social strategie van ondernemers en dat is zonde!

Hier komen dus de contentvormen in het spel.

Stel dat je niet weet wat Instagram Reels zijn of het verschil tussen een story of een tijdlijnpost…

… of het verschil in toon op Facebook en TikTok, dan gaat het lastig zijn om slimme, effectieve content voor ieder platform te creëeren.

Wanneer je niet bekend bent met het platform dat je gebruikt, ga je waarschijnlijk nutteloze posts maken die niets doen.

Neem je je social strategie in eigen handen? Zorg dan dat je goed weet hoe het platform werkt.

5. Je doet niet aan A/B-testen

A/B testen is wanneer je twee opties met elkaar vergelijkt om te kijken welke beter presteert.

Dit kan betekenen dat je foto’s test tegenover video’s, lange teksten tegenover korte, onderwerp A tegenover onderwerp B, enzovoorts. 

Stel dat je verder alles perfect doet en je nog steeds geen groei ziet, is dit een goede.

Met A/B-testen kom je er namelijk achter wat je publiek interessant vindt.

Hulp nodig met je social strategie?

Dit waren de vijf meest voorkomende fouten in een social strategie. Heb je hulp nodig met je eigen social media? Neem eens contact met ons op om te sparren!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller