5 tips voor marketing tijdens een recessie

  • 5 augustus 2022
  • Renée Muller
  • 4,9 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Komt er een recessie aan? Die kans is aannemelijk. Raak vooral niet in paniek, maar kijk hoe je het in je voordeel kunt gebruiken.

Marketing tijdens een recessie

De energieprijzen stijgen, de euro wordt minder waard en laten we het maar niet over de brandstofprijzen hebben. Experts voorspellen dat we eind dit jaar in een recessie terecht gaan komen, die minstens een jaar gaat duren.

Je kunt afwachten tot het inderdaad zover is, of je bereid je vast voor. Marketing tijdens een recessie is namelijk van levensbelang.

Digitale marketing blijft groeien. In tegenstelling tot de recessie van 2008 wordt zelfs verwacht dat digitale marketing in 2022 met 13% zal groeien en sterk zal blijven.

Zo’n voorspelling schetst mogelijkheden voor bedrijven om hun marketingdoelen te bereiken. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn als de economie wankelt, maar er zijn ook tal van bedrijven die het niet redden omdat ze juist op safe hadden gespeeld.

En laten we vooral de verhalen ook niet vergeten van bedrijven die blijven bestaan omdat ze risico’s nemen.

Onthoud één ding: je kunt gewoon rendement maken tijdens een recessie, vooral als je een sterke marketingstrategie hebt.

Het is alleen meer dan ooit belangrijk om doelgericht en wendbaar te zijn voor innovatie en kansen. Als je bereid bent op de golf mee te varen, zijn hier vijf tips voor marketing tijdens een recessie die je op koers zullen houden.

1. Blijf redelijk

Laat je vooral niet meeslepen door alle dreigende krantenkoppen. Een van de mooie dingen van digitale marketing is dat het op een dubbeltje kan omslaan. Dit blijft namelijk waar:

  • Werkt je digitale marketing? Ga er dan mee door.
  • Zwakken je campagnes af? Zet ze dan uit.

Het adagium, “If ain’t broke, don’t fix it,” geldt nog steeds. Laat je marketingstrategie niet leiden door dreigende angst. Gebruik in plaats daarvan data en afgesproken toleranties als je leidraad.

Vooral nu is het belangrijk dat je hele bedrijf op één lijn zit. Stem goed af wanneer je campagnes stop zet en denk na over:

  • Wanneer gaan we korten op marketinguitgaven?
  • Als we gaan korten, waar gaan we dan op korten?
  • Wanneer gaan we onze normale uitgaven weer hervatten?

Stem met je team of je bureau af waar je grens ligt, dat bespaart spanning en onrust. Voer vooraf eerlijke gesprekken en stel duidelijke grenzen, zodat je achteraf problemen voorkomt.

2. Zorg dat je alles goed meet

Het meten van je conversies is bij marketing tijdens een recessie belangrijker dan ooit. Volg elke actie van elke advertentie op elk zoekwoord in alle stadia van je funnel.

Doe het volgende:

  • Voer een tagging audit uit om er zeker van te zijn dat je pixels correct zijn ingesteld.
  • Gebruik dynamische URL-parameters en volg elke advertentie en elk zoekwoord. Geef die parameters door aan je CRM-systeem.
  • Integreer je systemen met elkaar en geef je data terug aan de advertentieplatforms.

Bij je marketing tijdens een recessie is goede tracking nog belangrijker dan ooit. Wanneer het slecht gaat met de economie doen mensen langer over een beslissing. Als gevolg daarvan dalen de conversiepercentages lager in de funnel.

Volg daarom niet alleen de mensen bovenin de funnel, maar kijk ook wat er beneden gebeurt.

3. Zit bovenop je data

Nu je tracking op orde is, is het tijd om ook daadwerkelijk iets met je data te doen.

Tijdens een recessie is het van levensbelang dat je realtime toegang hebt tot je data, want je wilt snel kunnen inspelen op trends.

Implementeer het volgende:

  • Automatiseer je datastroom en zorg ervoor dat je funnel en leads altijd up-to-date zijn.
  • Stel alerts in die afgaan wanneer je conversiepercentage of andere KPI’s dalen.
  • Reageer niet te snel. Eén dag maakt nog geen trend. En onthoud dat veel advertentieplatformen vandaag de dag gebaseerd zijn op Machine Learning, wat zich goed aan trends kan aanpassen.

4. Verspil niets

Het is nu al tijd om te kijken waar je geld aan uitgeeft en te stoppen met geld uitgeven aan dingen die niets opleveren. Geld besparen op marketing doe je ook het best al vóór de recessie.

Wees eerlijk tegenover jezelf over de prestaties van elk kanaal. Stel deze vragen aan jezelf:

  • Maakt elk kanaal zijn doel in je mediaplan waar?
  • Zijn er kanalen met inconsistente prestaties van week tot week?
  • Bedenk ook dat een testbudget geen verspild budget is.

Blijf wel altijd testen, want daar worden je resultaten beter van.

5. Doe voordeel van de gaten die je concurrenten achterlaten

Marketing tijdens een recessie is meestal een van de eerste dingen waaraan wordt gesneden. Maar terwijl sommige bedrijven hun marketinginspanningen beperken, verdubbelen anderen hun inspanningen juist.

Zij vinden gigantische efficiëntievoordelen door de ontstane gaten in de markt.

Bedrijven die de kloof willen dichten en marktaandeel willen winnen, moeten eens concurrentieonderzoek gaan doen.

Dit zou je kunnen doen:

  • Bekijk de mediamix van concurrenten om kansen te ontdekken.
  • Stel alerts voor concurrenten in om snel vast te stellen wanneer de uitgaven van concurrenten veranderd zijn en wees voorbereid om met een budget van de gelegenheid gebruik te maken.
  • Gebruik hulpmiddelen als Pathmatics, SEMRush en Adbeat om andere gaten op te sporen die concurrenten hebben achtergelaten.

Marketing tijdens een recessie: de belangrijkste les

Wanneer we op een recessie afstevenen, is het misschien moeilijk om je marketinguitgaven niet te beperken.

Maar wanneer het stof is neergedaald kan het lastig zijn om je achterstand in te halen en je concurrenten bij te houden, die wél marktaandeel hebben heroverd. Geef je marketing tijdens een recessie dus echt niet op.

Houd je aan de volgende dingen om je zorgen wat te verlichten:

  • Bereid je altijd voor en informeer je stakeholders
  • Stel vroeg toleranties vast om afstemming te vormen als zich problemen voordoen
  • Vertrouw erop dat het proces en de algoritmen van het platform hun werk doen
  • Geef voorrang aan relevante en tijdige gegevens om strategische beslissingen te sturen
  • Elimineer verspilling door slecht presterende campagnes en trek middelen uit om te testen

Een sterke marketingstrategie is het komende jaar heel erg belangrijk. Heb je hulp nodig? Neem dan gewoon contact met ons op. Wij helpen je graag.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller