7 neuro copywriting technieken waarmee je in het hoofd van je doelgroep kruipt

  • 20 september 2022
  • Renée Muller
  • 7 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Teksten zijn belangrijk, maar wist je dat je het brein van je websitebezoekers kunt beïnvloeden? We geven je 7 neuro copywriting technieken.

Neuro copywriting

Copywriting is een extreem belangrijk onderdeel binnen de online marketing. Het is een mentaal proces met als doel natuurlijk die uiteindelijke aankoop.

Je moet als het ware in het hoofd van je websitebezoekers kruipen om ze te veranderen in leads.

Met je content marketing kun je dat heel erg goed, maar dan moet je wel de juiste technieken kennen.

Wat is neuro copywriting?

Neuro copywriting is het creëren van een marketingtekst om de menselijke psychologie aan te spreken en zo de betrokkenheid en motivatie om meer te leren en te kopen te beïnvloeden.

Het verwijst naar mentale hacks in je content om het publiek tot actie aan te zetten. Door kleine elementen toe te voegen – oneven getallen, bepaalde woorden, opmaaktrucs – worden gebruikers aangesproken en blijven ze bij je.

Neuro copywriting heeft niets te maken met manipulatie. Hoewel het betrekking kan hebben op communicatietechnieken voor natuurlijke taalverwerking, zoals ankeren en spiegelen, gaat het meer om de toepassing van concrete, bruikbare schrijftechnieken.

Laten we eens kijken naar zeven manieren om dit te doen.

1. Gebruik twee getallen in je titels

Jee hersenen zijn ingesteld op getallen, wat verklaart waarom mensen zo dol zijn op lijstjes. Cijfers kunnen de content gemakkelijker verteerbaar maken, waardoor de hersenen ervan uitgaan dat het efficiënter is om te consumeren.

De hersenen van je publiek zien lijstjes als spiekbriefjes om te scannen en de informatie te krijgen die ze nodig hebben.

Cijfers scheppen ook orde in de chaos. Ze helpen content consumenten het einddoel te zien en te bereiken en worden beloond met een dopaminevrijmaking.

Gebruik voor een dubbel effect twee getallen in een kop. Het eerste getal nodigt het publiek uit tot lezen, terwijl het tweede de wat-is-er-voor-mij-vraag beantwoordt.

Dit voorbeeld van HubSpot – 11 Conversion Copywriting Tips That Grew Our Revenue by 240%, According to Lately’s CEO – gebruikt twee getallen.

Het eerste getal – 11 – wekt de interesse van het publiek. Het tweede getal – 240% – vertelt het publiek wat die tips het bedrijf Lately hebben opgeleverd.

Valt het je op dat er vaak oneven nummers worden gebruikt in koppen? Lijsten met even nummers zien er vriendelijker uit en impliceren dat er iets niet is genoemd, wat de hersenen aanmoedigt om dat “iets” te ontdekken.

Oneven nummers zijn meer tot nadenken stemmend: “11 tips? Waarom hebben ze zo’n oneven aantal gekozen? Die 11e tip moet interessant zijn!”

2. Voeg slimme bijvoeglijke naamwoorden toe

Slimme bijvoeglijke naamwoorden in koppen en subkoppen leggen uit waarom jouw content de aandacht waard is.

Schrijvers gebruiken veel van deze bijvoeglijke naamwoorden – nieuw, gratis, uniek, snel, exclusief, voordelig, enz.

Maar… lezers zien deze tegenwoordig zó vaak dat ze denken ‘ja natuurlijk, iedereen zegt dat’.

Daar is weer een techniekje voor: combineer twee zelden gecombineerde bijvoeglijke naamwoorden in je kop.

Zorg ervoor dat beide bijvoeglijke naamwoorden betrekking hebben op een zelfstandig naamwoord en een beroep doen op de emoties van de lezer, zoals:

  • Een praktische, no-nonsense gids om online een passief inkomen te verdienen.
  • Het beste gratis businessplan-sjabloon voor individuele verkopers
  • 35 goedkope en slimme manieren om de beste klas ooit te hebben

3. Stel vragen

Mensen scannen je content meestal snel en beoordelen of het hun tijd waard is – en daarom is het belangrijk aandacht te besteden aan je tussenkopjes. Gebruik ze om vragen te stellen.

Wat is het grootste probleem van jouw klant? Voer in je hoofd een verhaal met jouw klant.

Dat kan als volgt gaan:

‘Heb je moeite met het schrijven van goede websiteteksten?’

‘Ja, dat klopt. En nu?’

‘Wij helpen je met het schrijven van websiteteksten die écht converteren.’

Vragen maken gebruik van het sociale instinct – het ingebouwde mechanisme van de hersenen om aan te nemen wat anderen weten, willen en voelen:

Vragen verduidelijken wat het publiek zal leren tijdens het lezen. Ze kunnen nieuwsgierigheid opwekken bij het publiek dat wil zien of het antwoord iets is wat ze niet weten.

Ze kunnen appelleren aan een soort fear of missing out (FOMO). Je wil altijd verder lezen zodat je zeker weet dat je niks mist.

4. Gebruik quotes in je headlines

Een andere slimme neuro copywriting tip voor koppen en subkoppen is om er een citaat van te maken. Neem een zin uit je tekst en formatteer die als een citaat, of neem citaten van industrie-experts als ze in de context passen.

Waarom dit werkt? Aanhalingstekens zijn een teken van deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid (EAT) – eigenschappen die zowel het publiek als Google op prijs stellen.

Deze tactiek van neuro copywriting werkt met koppen in casestudies, persberichten en blogartikelen:

  • ‘Ik heb deze top 10 offertesoftware geprobeerd, zodat jij dat niet meer hoeft’.
  • ‘Vertrouw op jezelf en neem de tijd’ – Maria Meireles
  • Het één-pagina-document dat wij gebruiken om onze blogberichten te plannen’ [PODCAST].

Neuro copywriting

5. Gebruik de Socratische methode

De Socratische methode is een argumentatieve dialoog tussen personen die vragen stellen om kritisch denken te stimuleren.

Zoals je uit de naam al kunt opmaken, is deze gesprekstechniek afkomstig van de oude Griekse filosoof Socrates.

Hij gebruikte het om studenten bij de communicatie te betrekken. Bij het schrijven van content kun je deze methode gebruiken in je inleidingen om lezers aan te trekken.

Het beste is om drie vragen te stellen, want hersenen begrijpen drie vragen het beste. Vanaf drie wordt het lastiger te onthouden.

Probeer, naast het stellen van drie vragen, een moderne versie van de Socratische methode: Geef lezers drie uitspraken waar ze het mee eens zullen zijn.

Dat geeft ze namelijk onbewust bewijs dat je hun probleem begrijpt en een oplossing kunt bieden.

6. Gebruik power words

Power words zijn overtuigende, beschrijvende woorden die een positieve of negatieve emotionele reactie oproepen. Ze kunnen je bang, aangemoedigd, opgewonden, boos, hebzuchtig, veilig of nieuwsgierig maken.

Power words duwen je publiek in de richting die jij wilt dat ze volgen. De actieve werkwoorden en beschrijvende bijvoeglijke naamwoorden geven aan, verklaren en voegen actie toe aan je content.

Zintuiglijke details in je content doen er ook toe. Zintuiglijke taal doet een beroep op vijf fysieke zintuigen, zodat lezers je boodschap kunnen zien, horen, ruiken, proeven of aanraken.

Gebruik ze overal in je content. Hier zijn enkele manieren om zintuiglijke details in koppen te verwerken:

  • 5 tips om saaie informatie om te zetten in een prikkelende handleiding.
  • Hoe vermijd je het gebruik van vervelende stockfoto’s in je content?
  • 12 voorbeelden van ondernemingsplannen van experts die je te helpen je eigen plan te schrijven.

Waarom zijn zintuiglijke woorden zo effectief? Waarom boeien ze klanten zo?

Het menselijk brein verwerkt zintuiglijke woorden anders dan gewone woorden. Ze activeren de Somatosensibele schors, die deze woorden sneller herkent. In gewoon Nederlands: de hersenen verwerken niet-zintuiglijke woorden als tekst. Bij zintuiglijke taal verwerken ze scènes.

Als je scènes schildert in de verbeelding van een lezer, ervaart hij je woorden alsof hij in je verhaal zit.

Met zulke content val je dus op in de zee van grijze, gelijkklinkende stemmen en moedig je aan tot actie.

7. Gebruik negatieve taal

Naast FOMO hebben mensen ook lastig van faalangst, verlies en zijn ze bang om dom te lijken.

Angst is een oer-menselijke motivator. Het zet je publiek aan tot actie. Daarom kan het je bondgenoot zijn in overtuigende content.

Wanneer mensen negatieve woorden lezen, zoals schadelijk, idioot, crashen, vastzitten, gemeen, falen, missen, verbieden en nooit, raken ze in de war, voelen ze zich ongemakkelijk en beginnen ze zich zorgen te maken, ook al is dat onbewust.

Dit zijn drie negatieve koppen gebaseerd op drie soorten angst, zoals tussen haakjes vermeld:

  • Hierom gaat jouw blog nooit succes hebben (faalangst)
  • Hoe je netwerkt op evenementen als je niet extravert bent (angst voor afwijzing)
  • Verpest jij je content met deze 11 fouten? (angst voor mislukking)

Neuro copywriting

Gebruik jouw hersenen om met neuro copywriting in het brein van je publiek te komen

Neuro copywriting gebruikt taalpatronen om overtuigende, breinvriendelijke content te creëren. Schrijf met de menselijke psychologie in gedachten – en je zult het publiek boeien, hun vertrouwen winnen en hen motiveren om voor jouw content en jouw merk te kiezen.

Het is tijd om met deze zeven trucs in het hoofd van je publiek te kruipen en je contentmarketing naar een hoger niveau te tillen.

Succes!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller