3 B2B Content Marketing tips die écht werken

  • 22 februari 2022
  • Renée Muller
  • 8,9 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Goede marketing is lastig. Je moet keuzes maken in creativiteit, budget en kanaal en daarin de perfecte balans vinden. De grootste uitdaging zit hem echter in het publiek. In dit artikel leggen we je uit hoe je je publiek met B2B content marketing aan je verbindt.

B2B content marketing

Marketing naar bedrijven is heel anders dan marketing naar individuele consumenten. Daarom bestaat dus ook een compleet eigen marketing methode voor B2B, waarvan we in deze blog de B2B content marketing wat nader toelichten.

Als het goed is begrijp je na het lezen wat beter wat B2B content marketing is, wat de meeste effectieve B2B content marketing strategieën zijn en hoe je je websitebezoekers laat converteren.

Wat is B2B content marketing?

Bij B2B content marketing gebruik je – juist – content om je publiek uit te breiden, je naamsbekendheid te versterken of vergroten en uiteindelijk leads te genereren.

Het enige wat B2B content marketing onderscheidt van andere soorten content marketing is dat je dit uitsluitend gebruikt om bedrijven te bereiken.

Wat is het verschil tussen B2B content marketing en B2C content marketing?

B2B content moet vooral nuttig zijn. Wanneer de lezer je content niet kan gebruiken voor zijn eigen werkveld, ga je je doel voorbij. Dit betekent niet dat je af en toe niet een beetje uit de bocht mag springen, maar over het algemeen moet je echt waarde toevoegen.

Hoe start je met B2B content marketing?

In het begin van dit artikel vertelden we al dat de grootste uitdaging in je publiek zit. Dat is ook waar je strategie start.

B2C en B2B marketing verschillen van elkaar, maar ook in B2B marketing is er geen ‘one size fits all’.

Wanneer je je B2B content marketing strategie vorm gaat geven, moet je een paar stappen nemen voor je start met de uitvoering.

1. Bepaal je merkpositionering

Een effectieve strategie begint met een goede positionering. Hierin staat het wie, wanneer, waarom en hoe van je merkidentiteit – of de manier waarop jouw merk door de ogen van de klant wordt waargenomen.

Met een merkpositionering waar je team en toekomstige klanten echt in kunnen geloven en die je onderscheidt van je concurrenten, ben je klaar voor de volgende stap.

2. Breng je doelgroep in kaart

Wie is nu echt op zoek naar je producten en diensten? Wat willen ze? Met die informatie kun je buyer persona’s maken en begrijpen hoe mensen tot een aankoop komen. Breng ook je customer journey in kaart: welke reis leggen je klanten af en welke vragen/bezwaren hebben ze voor ze tot een aankoop over gaan?

Verwerk het antwoord op die vragen in je contentstrategie.

3. Voer een concurrentieanalyse uit

Kijk goed naar de markt en je concurrenten. Hoe pakken zij het aan? Welke content schrijven zij en hoe wordt daarop gereageerd? Waar je op moet letten bij een concurrentieanalyse:

  • Concurrerende productaanbiedingen
  • Verkooptactieken en resultaten
  • Marketing content en social media content

Deze input kun je later weer gebruiken voor een SWOT-analyse.

4. Bepaal welke kanalen je gaat gebruiken

In je concurrentie-analyse zie je de verschillende soorten marketing kanalen die je concurrenten met succes gebruiken, en de kanalen waarvan ze geen gebruik hebben gemaakt.

Als je de vorige stappen doorlopen hebt voor je B2B content marketing strategie, kun je nu je eigen B2B content marketing strategie ontwerpen. Ga je whitepapers schrijven, actief bloggen of video’s maken? Het hangt helemaal van je publiek af.

5. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?

In de vroege dagen van het internet stonden websites vol met zoekwoorden én elke variant van het woord – om maar zeker te weten dat de pagina geïndexeerd werd door zoekmachines. Wat de zoekintentie was, maakte niks uit.

Gelukkig weten zoekmachines vandaag de dag een stuk beter wat hun gebruikers bedoelen, maar je moet nog steeds wel aan een aantal voorwaarden voldoen zodat je content ook echt gevonden wordt. Dat betekent dat je aan SEO moet doen.

Het mooie aan SEO is dat het gratis is en dat je gigantisch veel verkeer naar je website kunt lokken. Maar dan moet je er natuurlijk wel flink wat aandacht aan besteden.

Welk probleem los jij op?

Marketing gaat niet over jou. Het gaat niet over je merk, niet over je product en niet over je bedrijf.

Het gaat erom dat je je klanten helpt.

Je B2B content marketing strategie moet daarom gericht zijn op het oplossen van de zakelijke uitdagingen die je klanten hebben. Ze willen antwoorden, hulp en advies – ze willen niet dat er aan hen verkocht wordt.

Door klanten voor te lichten, te laten zien dat je snapt wat ze doormaken en hen kunt helpen hun uitdagingen op te lossen, kun je snel vertrouwen opbouwen.

Dus, wat zijn de problemen die je probeert op te lossen?

Het komt allemaal terug op je buyer persona’s: wat zijn hun pijnpunten, zakelijke uitdagingen, en drijfveren voor verandering? Als je deze informatie eenmaal hebt, kun je beginnen met het maken van content die echt resoneert met je doelgroep.

B2B content marketing

Hoe maak je unieke content?

Oké, we gaan eerlijk zijn: zelfs wanneer je een geweldige B2B content marketing strategie ontwikkelt, is er geen garantie dat je content views, leads en sales genereert – niet zolang je content niet uniek is.

Het is goed om ebooks en whitepapers te schrijven, maar als jij precies hetzelfde zegt als je concurrenten halen de meeste mensen er geen waarde uit.

Maar wat nog belangrijker is, is dat veel content geen antwoord geeft op de ‘moeilijke vragen’ of niet overeenkomt met de manier waarop mensen zoeken.

De verantwoordelijkheid ligt bij jou, als expert op je gebied, om de vragen te beantwoorden die mensen hebben, vergelijkingen te geven zodat ze zichzelf kunnen onderwijzen, en ervoor te zorgen dat de content die je produceert tien keer beter is dan wat er al is.

Wat is de beste content?

Wanneer we het hebben over verschillende soorten content, hebben we het over blogs, whitepapers, e-books, klantcases, infographics en video’s.

Ieder content type heeft zijn voor- en nadelen en hoe en wanneer je ze inzet heeft ook weer invloed op de engagement. Zo doet een korte promotievideo het op Instagram goed en een lange blog het weer beter op LinkedIn.

We zitten in een tijdperk waar video het goed doet. Instagram, Snapchat en TikTok zijn razend populair. Mensen kijken graag naar dingen. Het is makkelijker. Mensen lezen nog wel, maar dat is wel besteed aan mensen die ook echt de tijd hebben en nemen. En heel eerlijk: meestal nemen ze die niet.

Denk ook goed na over hoe je doelgroep zich online gedraagt. Je B2B content marketing strategie moet gebouwd zijn rondom hoe je prospects content consumeren.

Volgens Smart Insights zijn dit de best presterende content vormen:

  • Longreads
  • Whitepapers
  • Video’s
  • Resourcepagina’s
  • Websites
  • Gastblogs

Welke KPI’s houd je in de gaten bij B2B content marketing?

Het is belangrijk om te weten wat je content doet. Voor je het weet ben je blind content aan het produceren, maar heeft het helemaal niet het gewenste resultaat. Kijk regelmatig naar Google Analytics en houd ook je social media statistieken in de gaten.

Deze KPI’s wil je zeker in je dashboard hebben:

  • Websiteverkeer
  • Organisch websiteverkeer
  • Conversies
  • Conversiepercentage
  • Organische zoekwoorden
  • Aantal zoekwoorden op pagina 1
  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde tijd op je pagina
  • Gemiddelde positie in Google per belangrijk zoekwoord

3 B2B content marketing tips die écht werken

We hebben een aantal tips voor je om je B2B content marketing strategie goed van de grond te krijgen:

1. Zorg dat je content met een doel schrijft

Een veel gemaakte fout bij het maken van content is de veronderstelling dat het schrijven van de content voldoende is om de aandacht te trekken. Helaas is dat niet zo. Studies tonen aan dat er dagelijks 293 miljard e-mails, 4,3 miljard Facebook berichten, en 4,4 miljoen blogs geplaatst worden; Dit is nogal een onthutsend aantal.

Content marketing is meer dan alleen maar klikken. Overtuigende content moet je bedrijfsresultaten aandrijven. Bij het schrijven van content is het slim een specifiek doel voor ogen te hebben, en elk stukje content moet leiden tot een meer omvattende, langdurige content strategie.

Bovendien moet een langetermijn-contentstrategie afgestemd zijn op de bedrijfsgroei.

Daarom kan de contentstrategie onderverdeeld worden in klantenwerving, marktuitbreiding, en klantenbinding of -behoud.

Individuele content moet afgestemd zijn op een van de hierboven genoemde onderverdelingen. Daarna moeten er verdere onderverdelingen zijn voor een verhalende strategie en hoe je die inhoud bij een publiek denkt te krijgen.

Je content kan verhalend zijn, om je lezers wat te leren. Maar je kunt het ook gebruiken om organisch en social verkeer te genereren, prospects te nurturen of backlinks te verkrijgen.

Al deze doelen vereisen verschillende soorten content. Zo vereist het krijgen van organisch verkeer het richten op zoekwoorden, die waarschijnlijk niet op je producten ingaan, maar wel een breed publiek mikken, waaronder iedereen die op Google naar zulke zoekwoorden zoekt.

Content voor e-mail marketing campagnes is gericht op een specifiek publiek. Dit hoef je niet te optimaliseren voor Google.

2. Gebruik content om de kosten voor klantenwerving te verlagen

Geef nooit meer uit aan sales en marketing dan je gemiddelde customer lifetime value (CLV). Wanneer je die fout maakt, help je je bedrijf langzaam om zeep. Zorg er daarom voor dat je marketinginspanningen overeen komen met wat je product oplevert.

Het mooie van content is dat het een langdurige hulpbron oplevert en de verkoopkosten helpt verlagen. Het bouwen van een overtuigende en informatieve content bibliotheek kan helpen je verkoopreis te automatiseren door er zelfbediening van te maken.

Je content kan je lezers zonder incrementele kosten door een verhaal van ontdekking voeren als de bezoekers naar je website gaan of online naar oplossingen zoeken. Bovendien, als je er verkopers bij moet betrekken, kan het gebruik van content als verkoopmateriaal het proces versnellen, waardoor de contacttijd korter wordt, en je geld bespaart.

3. Maak gebruik van gratis proefperiodes en freemiums

Een product gratis uit laten proberen is een krachtige marketingtool. Het is ook de beste manier om je klanten kennis te laten maken met je product.

Laat je klant na een demo je product voor een bepaalde tijd gratis uitproberen of gebruik demo-accounts als leadmagnet voor gated content. Dit is een slimme manier om aan contactgegevens te komen.

Andere gated content zijn eBooks, white papers, FAQ’s, toolkits, quizzen, en how-to inhoud. Deze content is effectief om informatie te verzamelen en je doelpubliek in je verkooptrechter te trekken. Gratis trials en freemiums bieden echter het meest overtuigende aanbod omdat ze al bestaan. Ook doen ze uitzonderlijk goed werk door de waarde van je product aan te tonen.

Ook aan de slag met B2B content marketing?

Wil je na het lezen van dit verhaal aan de slag met B2B content marketing, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller