Zo verhoog je je conversiepercentage met 50% in één dag

  • 4 februari 2022
  • Renée Muller
  • 14,8 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Je conversiepercentage is het zuurstof voor je online campagnes én succes. Met onze 10 tips verhoog je je conversie met 50% in één dag.

Conversiepercentage

Conversiepercentage is de zuurstof voor je online marketing campagne.

Of je nu een ervaren ondernemer bent of nieuw op het terrein, inzicht in, bijhouden van, en verhogen van conversiepercentage speelt allemaal een grote rol in het succes van je website.

Om de beoogde groei van je bedrijf te halen, moet je publiek aantrekken – en ze vervolgens converteren. Maar wat is het gemiddelde omzettingspercentage over de hele linie? Welke doelen moet je nastreven met je advertentie- of contentstrategie?

Het hangt allemaal af van je niche, de marketingkanalen die je gebruikt, en je relatie met je klanten. Doorgaans is 2-5 procent een gemiddeld conversiepercentage.

WordStream deed onderzoek naar de gemiddelde conversiepercentage en concludeerde dat hij op 2,35 procent ligt.

Uit hun onderzoek blijkt ook dat de beste 25% van alle websites een conversiepercentage van 5,31 procent of hoger halen, dus als je bij de beste tien in je niche wilt horen, zul je moeten streven naar een conversiepercentage van 11,45%.

Uit de gegevens blijkt ook dat de beste 25 procent van de websites in een industrie een omzettingspercentage van 5,31 procent of hoger halen. Als je bij de top 10 procent in je niche wilt horen, streef dan naar een omzettingspercentage van 11,45 procent.

Waarom is het conversiepercentage belangrijk?

Je conversiepercentage is simpelweg een van de belangrijkste dingen om bij te houden om het succes van je marketinginspanningen te meten – en het voorkomt dat je budget verspilt.

Je campagnes zijn ingericht om mensen zo ver te krijgen dat ze zich aanmelden voor je diensten, je product komen, een leadgeneratie formulier invullen, hun e-mailadres achterlaten of een andere CTA volgen.

Je richt je website in en hoopt dat mensen doen wat je wilt dat ze doen, zodat ze je uiteindelijk omzet opleveren.

Maar hoe weet je nou of je strategie werkt?

Door conversiepercentage’s!

Een goede campagne zorgt ervoor dat mensen actie ondernemen: hij converteert. Een slechte campagne doet dat niet.

Als je conversiepercentage erg laag is, weet je dat het tijd is om je marketingplan opnieuw te evalueren. En als je conversiepercentage hoog is, krijg je een goed idee van wat werkt.

Mocht je van mening zijn dat het volgen van je conversiepercentage’s veel werk is, dan zul je uiteindelijk geld verspillen aan verkeerde campagnes.

Als je nooit de tijd neemt om te zien wat je gebruikers doet converteren en waar ze bouncen, wordt het moeilijker of zelfs onmogelijk om je marketingcampagnes effectiever te maken.

Je conversiepercentage is echt heel erg belangrijk. We geven je 10 tips om je conversiepercentage vandaag nog te verbeteren.

1. Voeg sociaal bewijs toe aan je website

Je publiek gelooft echt niet blind alles wat je zegt (iets met ‘wij van WC-eend’ ;-)). Dus als jij claimt wat te zijn, moet je met bewijs komen.

Uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van sociaal bewijs het vertrouwen van je klanten snel laat toenemen en uiteindelijk je conversiepercentage verhoogt. 97% van de klanten kijkt naar de reviews voor ze iets kopen en 83% vertrouwt reviews zelfs meer dan een advertentie.

Zo voeg je sociaal bewijs toe:

  • Voeg klantenreviews toe: elke e-commerce website heeft een reviewsectie, want 93% van de klanten leest de online reviews voor ze een product kopen.
  • Plaats casestudies: casestudies in je blog helpen je je te positioneren als een bedrijf dat het verschil maakt voor klanten.
  • Gebruik pop-ups met sociaal bewijs: voeg pop-ups toe aan je productpagina’s. De tool FOMO kan je hierbij helpen. Deze laat namelijk zien welke klant een aankoop heeft gedaan, waardoor een ‘fear of missing out’ gevoel wordt gecreëerd. Zo verhoogde Coolbe hun conversiepercentage met 5%.

Conversiepercentage

Pro tip: je hoeft niet al je reviews handmatig te verzamelen. Platforms zoals Klantenvertellen helpen je met het genereren van reviews.

2. Maak je formulieren korter om het conversiepercentage te verhogen

Stel je eens voor: je hebt een geweldige webwinkel gevonden met goede producten voor gunstige prijzen. Het enige probleem? Je moet een gigantische rits aan formulieren invullen om te bestellen of meer informatie te krijgen.

Lange formulieren helpen je belangrijke details van je klanten te krijgen. Maar het is ook heel erg irritant voor gebruikers om zoveel informatie in te vullen, terwijl ze eigenlijk alleen maar informatie over je product willen.

Om deze frustratie weg te nemen en je bouncepercentage te verlagen is het goed om je formulieren wat korter te maken en enkel de meest essentiële informatie te vragen. Of het nu het aanmelden voor een nieuwsbrief of toegang tot een speciaal aanbod is, houd je formulier gewoon kort en bondig.

Uit een test van Marketo bleek dat het conversiepercentage van een formulier met 9 velden 10% was. Toen ze het aantal velden verminderden tot 5, sprong het conversiepercentage naar 13,4%!

Zo kun je je formulieren verkorten:

  • Zet de meest essentiële velden voorop: focus op essentiële informatie en vraag andere informatie via e-mail, enquetes of via de telefoon.
  • Verzamel informatie via een derde partij: overweeg de optie om in te schrijven via een Google- of Facebookaccount zodat ze niet iedere keer al hun informatie moeten toevoegen. Zo maak je de drempel echt een stuk lager.

3. Keep It Super Simple (KISS)

Je formulieren verkorten is niet het enige wat je kunt doen om het aankoopproces makkelijker te maken.

Je kunt je hele gebruikerservaring simpeler maken om je conversiepercentage te verhogen.

Vandaag de dag is onze aandachtspanne extreem kort. Etsy experimenteerde met de gebruikerservaring door 160 KB aan verborgen afbeeldingen toe te voegen om zo hun mobiele pagina’s bewust trager te maken. Hun bouncepercentage nam met 12% toe!

Het aankoopproces simpel maken gaat verder dan goed UX-design en laadtijden. 67% van de gebruikers verlaat een formulier als ze op een complicatie stuiten tijdens het invullen.

Dit zijn wat manieren om het super makkelijk te houden:

  • Geef duidelijke instructies: waar moeten ze klikken? Welke informatie moeten ze invullen? Hoe vinden ze de kleuren en grootte van je tekst?
  • Laat je CTA’s opvallen: zet je buttons op de juiste plaats. Het winkelmandje moet altijd makkelijk te vinden en te bewerken zijn. En de volgende stap in het aankoopproces moet zelfs voor een digibeet duidelijk zijn.
  • Geef niet teveel opties: het is verleidelijk om veel keuze te bieden, maar dat werkt vaak tegen je. Verwar je gebruikers niet. Houd het simpel. Voeg filters toe om ze door de keuzes te helpen navigeren.

Conversiepercentage

4. Maak inloggen niet verplicht

Heb je al eens gehoord van het $300 miljoen dollar verhaal?

Dat verhaal komt er eigenlijk op neer dat klanten geen tijd willen besteden aan registeren en inloggen op websites waar ze alleen maar een product willen kopen.

Een klant in dat onderzoek zei: ‘Ik ben hier niet om een relatie te starten. Ik wil gewoon wat kopen.’

Dit geldt echt voor de meeste webwinkels. Wanneer je van klanten verlangt dat ze inloggen voor ze wat kopen, is er een grote kans dat ze vertrekken.

Uit onderzoek van het Baymard Institute blijkt zelfs dat 37% van de gebruikers zijn winkelwagen achterlaat als ze verplicht een account moeten aanmaken. In dat zelfde onderzoek kwam ook naar boven dat 38% van de webwinkels gebruikers niet eens de kans gaf een tijdig account aan te maken.

Dus waarom zou je het riskeren dat je conversiepercentage verlaagt door zoiets simpels?

Zo voorkom je het verplichten van een login:

  • Winkelen als gast: laat je klanten winkelen als gast zonder een account aan te maken.
  • Geef duidelijke instructies: maak het duidelijk aan je klanten dat ze geen account aan hoeven te maken door een duidelijke ‘reken af als gast’ knop.
  • Maak velden optioneel: markeer login of registratievelden als optioneel zodat het duidelijk is dat je dit niet verplicht bent.

5. Zorg dat je verwachtingen waarmaakt

Een goed product hebben is lang niet meer altijd genoeg. Als je je conversiepercentage wilt verhogen, is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je verwachtingen waar kunt maken.

In het future of CX-rapport van PwC ondervroegen ze 15.000 klanten en concludeerden ze dat 1 op de 3 een merk verlaat door een enkele slechte ervaring. Ook bleek dat 92% een bedrijf vergeet na twee of drie negatieve interacties.

Het wordt nog erger: uit sommige onderzoeken blijkt dat 66% van de klanten het zich niet herinnert wanneer een bedrijf voor het laatst verwachtingen overtrof.

Dit kun je doen om verwachtingen van je klanten te blijven waarmaken:

  • Experimenteer: gebruik gebruikerstesten om erachter te komen wat klanten leuk en niet leuk vinden voor je grote wijzigingen doorvoert.
  • Vraag om feedback: bied een incentive aan aan een aantal van je klanten om ze te verleiden feedback te geven over hun ervaring.
  • Gebruik testplatforms: investeer in testplatforms zoals TrymyUI, Userlytics en Maze. Je kunt ook heatmaps gebruiken om erachter te komen wat gebruikers doen op je website.

Wanneer je deze informatie hebt, kun je je website aanpassen om verwachtingen waar te maken.

Zorg ervoor dat je gebruikerservaring fijn is, zodat de kans op conversie verhoogt.

6. Kijk verder dan de eerste testresultaten

A/B testen is de hoeksteen van de meeste effectieve marketing campagnes. Maar dat is nog niet alles.

Volgens Business Insider wordt verwacht dat de marktvraag naar A/B testing software in 2025 meer dan 1 miljard dollar bedraagt.

Om je conversiepercentagee te verhogen, moet je verder kijken dan de eerste testresultaten. Zo kan een verandering je conversiepercentage aan de oppervlakte verlagen, maar het kan er wel voor zorgen dat de omzettende gebruikers meer geld uitgeven.

In dit geval is de verandering goed, ook al heeft ze je conversiepercentage verlaagd.

Evenzo kunnen sommige veranderingen je conversiepercentage verbeteren maar je minder geld opleveren. Maak veranderingen ongedaan wanneer dit gebeurt of probeer wat anders.

Hoe meer je experimenteert, hoe meer je zult ontdekken wat wel en niet werkt voor je bedrijf. 77 procent van de marketeers voeren regelmatig A/B tests uit op hun sites, waarbij 60 procent van die tests op landingspagina’s plaatsvinden.

Blijf je website aanpassen op basis van je gegevens om na verloop van tijd stijgingen in het conversiepercentage te zien.

Zo weet je welke testresultaten belangrijk zijn en welke je moet negeren:

  • Let op je opbrengsten: houd goed in de gaten hoe je tests je bottom line en je inkomsten beïnvloeden, niet alleen je conversies.
  • Ga uit van een holistische benadering: denk holistisch over je testresultaten na.
  • Voer tests uit met een goede steekproefgrootte: zorg ervoor dat je je test uitvoert bij een behoorlijke steekproefgrootte om zeker te zijn dat de resultaten die je ziet te vertrouwen zijn.

Conversiepercentage

7. Baseer beslissingen op data om je conversiepercentage te verhogen

Je weet dat je dingen moet veranderen, maar wat precies? Of je nu A/B-test of een nieuwe gebruikerservaring test om je conversiepercentage te verhogen, het is belangrijk dat je die beslissingen baseert op data.

De vraag naar datagedreven beslissingen stijgt. 91% van de bedrijven zegt al dat datagedreven beslissingen belangrijk zijn voor de toekomstige groei van hun bedrijf en dat big data naar verwachting zo’n 10% omzetstijging teweeg gaat brengen.

Het kan verleidelijk zijn te kopiëren wat anderen doen of beslissingen te nemen op basis van wat jij denkt dat trending is. Doe dat niet. Gebruik een tool zoals Semrush om te kijken wat werkt voor jouw site.

Met Semrush kun je kijken welke zoekwoorden je nog kunt inzetten om verkeer te trekken naar je website.

Dit kun je nog meer doen met data:

  • Kijk naar trends met je data: laat je niet te veel observeren door alleen de cijfers en zorg ervoor dat je kijkt naar trends in je sector of gebied die de resultaten kunnen hebben beïnvloed.
  • Kijk niet naar alles: het kan gemakkelijk zijn je te laten afleiden door elk cijfer dat betrekking heeft op je website, maar concentreer je alleen op de meetgegevens die je onderneming aansturen.
  • Vraag input van andere afdelingen: leg, voordat je in je eentje grote veranderingen doorvoert, contact met andere afdelingen om te zien of wat je voorstelt voor hen zin heeft.

8. Voer een SEO-audit uit

Je kunt de beste gebruikerservaring ter wereld hebben, maar als je website langzaam is of je niet geïndexeerd wordt door Google, vinden gebruikers je niet eens.

Hoe meer verkeer en paginaweergaven je website krijgt, hoe hoger je conversiepercentage wordt. Gemiddeld heeft de pagina die bovenaan in Google staat een CTR van 31,7%. Tegelijkertijd haalt slechts 25% van de gebruikers websites die op pagina 2 staan van Google.

Als je meer kliks wilt en een hogere positie in Google – en zo dus meer conversies wilt behalen – zul je echt aan je SEO moeten werken.

Dit is eigenlijk heel erg makkelijk: voer een SEO-audit uit.

In de audit vind je wat ervoor zorgt dat je website niet hoger rankt. Vervolgens kun je de problemen aanpakken om zo je organisch verkeer toe te laten nemen.

Weet je niet hoe je een SEO-audit uitvoert? Hier heb je een aantal tips:

  • Investeer in een tool: er zijn een flink aantal gratis en betaalde tools voor SEO-audits, zoals SEO Analyzer, SEMrush en Ahrefs.
  • Huur een SEO-expert in: je kunt een marketingbureau inhuren of een SEO-specialist zoeken om een audit te doen.
  • Doe het zelf: heb je verstand van SEO? Dan weet je zelf welke gebieden je op moet nemen in een audit.

9. Lokaliseer of personaliseer content

Wie houdt niet van content die speciaal voor hem is gemaakt?

Uit data van Accenture blijkt dat 91% van de consumenten sneller winkelt bij bedrijven die relevante aanbiedingen en aanbevelingen bieden.

En uit onderzoek van SmarterHQ blijkt dat 72% van de consumenten zegt dat ze alleen reageren op persoonlijke berichten.

Deze cijfers laten zien dat gepersonaliseerde content heel erg krachtig is en dat je het niet voor lief moet nemen.

Dit zijn tips om gelokaliseerde of gepersonaliseerde content aan te bieden:

  • Relevante content: zorg ervoor dat je relevante content deelt met gebruikers die aansluit bij waar ze zich in hun kopersreis bevinden.
  • Personaliseer aanbiedingen: personaliseer aanbiedingen en geef unieke kortingen aan elke persoon op basis van hun locatie, klantgedrag, of hoe ze met je site omgaan.
  • Lokale SEO optimalisatie: zorg ervoor dat je je website en inhoud optimaliseert voor lokale SEO om meer mensen op je locatie te bereiken.

Acties als deze kunnen het vertrouwen van de klant vergroten, het aantal terugkerende bezoeken stimuleren en uiteindelijk je conversiepercentage verhogen.

10. Voeg een live chat toe om je conversiepercentage te boosten

Stel dat een bezoeker gek is op je product en het echt wil kopen, maar ze hebben nog één vraag. Het is een klein dingetje wat ze tegenhoudt om tot aankoop over te gaan.

Hoe help je die persoon?

Door een live chat toe te voegen aan je website.

Onderzoeken laten zien hoe live chat je conversiepercentage verhoogt met 20%.

Ook blijkt dat 38% van de mensen weleens wat heeft gekocht na een positieve ervaring met een live chat agent en dat mensen die chatten gemiddeld 60% meer besteden per aankoop dan mensen die niet chatten.

Vandaag de dag zijn er zoveel gratis en betaalde tools beschikbaar dat het echt niet meer lastig is om een live chat op te zetten op je website.

Je kunt een live chat gebruiken om antwoord te geven op klantvragen, klachten op te lossen of zelfs bestellingen te volgen. Je bent enkel gelimiteerd door je eigen creativiteit.

En het beste deel? Je hoeft hier niet eens mensen voor aan te nemen. Je kunt chatbots gebruiken om op vragen te reageren die vaak terugkomen.

Zo bespaar je geld en zorg je ervoor dat je klanten tevreden zijn. En wat gebeurt er wanneer een klant tevreden is? Dan is de kans groter dat hij converteert!

Dit zijn wat tips voor het opzetten van een live chat:

  • Investeer in een tool: gebruik een hulpmiddel als ZenDesk om aangepaste scripts te maken die de meeste vragen van gebruikers zullen beantwoorden.
  • Bepaal hoe je site live chat zal gebruiken: wil je een betere klantenservice bieden? Of wil je het voor klanten gemakkelijker maken producten te kopen? Of om veel gestelde vragen te beantwoorden? Overweeg de chat op verschillende manieren te testen om te zien wat het meeste effect heeft op conversies.

De meest gestelde vragen over conversiepercentage

Wat is een goed conversiepercentage?

Conversiepercentages boven de drie procent worden gewoonlijk als goed beschouwd. De top 10 procent van sites in industrieën hebben echter conversiepercentages boven de 10 procent. Dus als je hoger wilt scoren, streef dan naar een conversiepercentage van 10 procent of meer.

Wat is de beste verandering die ik kan doorvoeren om de conversiepercentages te verhogen?

Enkele van de beste manieren om je conversiepercentage te verhogen zijn het inkorten van je formulieren, het uitvoeren van SEO audits, het toevoegen van sociaal bewijs aan je websites, het inschakelen van een live chat optie, en andere strategieën die in dit artikel besproken worden.

Doen conversiepercentages er echt toe in 2022?

Conversiepercentages spelen een cruciale rol bij het helpen begrijpen van de effectiviteit van je marketingcampagne. Ze bieden onmiddellijke feedback over wat wel en niet werkt, dus is het belangrijk om je conversiepercentages in 2022 bij te houden en te verhogen.

Wat is een goed freemium conversiepercentage?

Freemium conversiepercentages variëren naargelang je industrie en het soort product dat je aanbiedt. Gewoonlijk worden conversiepercentages tussen twee en vijf procent als gemiddeld beschouwd.

Grote spelers als Spotify en Slack hebben echter een conversiepercentage boven de 25 procent.

Conclusie: Verhoog je conversiepercentage

Het verhogen van je conversiepercentage kan de effectiviteit van je marketingplannen verbeteren.

Er zijn tegenwoordig tientallen gratis en betaalde tips, trucs en hulpmiddelen om je te helpen de gebruikerservaring van je website te verbeteren, de gebruikersreis te vereenvoudigen, en de kans te vergroten dat een bezoeker converteert.

Je hoeft dit niet allemaal tegelijk uit te proberen.

Kies een of twee strategieën om uit te proberen, voer A/B tests uit, kijk wat werkt en stel af en toe bij. Uiteindelijk zul je een beter idee krijgen van wat goed werkt bij je doelgroepen en hoe je de conversiepercentages kunt verhogen zonder veel geld uit te geven.

Welke strategie ga je vandaag proberen om je conversiepercentage te verhogen?

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller