Zo geef je je domein autoriteit een boost

  • 22 juli 2022
  • Renée Muller
  • 11,1 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

De domein autoriteit is een van de belangrijkste factoren in je websiteranking. Erin investeren is dus een must. In deze blog leggen we je uit hoe je je domein autoriteit vergroot.

Domein autoriteit

Domein autoriteit (DA) is een van de belangrijkste factoren bij het waarderen van een website, en het is een maatstaf die zoekmachines gebruiken om de kwaliteit en relevantie van je website te bepalen.

Om de domein autoriteit van een site te bepalen, telt het aantal links van websites van hoge kwaliteit naar een bepaald domein.

Als je je domein autoriteit begrijpt, zie je hoe je site zich verhoudt tot concurrenten. Hoe hoger de autoriteit van een site is, hoe zichtbaarder je bent, wat een factor kan zijn in SEO. Die extra zichtbaarheid heeft natuurlijk voordelen. Het meest belangrijk is dat je site op de eerste pagina staat, waardoor zoekers meer kans hebben je te vinden, wat leidt tot meer bekendheid en conversies.

Laten we eens in deze graadmeter duiken en enkele tips geven voor het kiezen van de perfecte domain autoriteit score tool voor je bedrijf.

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit (DA) is het aantal relevante backlinks naar je site afkomstig van andere gerenommeerde sites. De relevantie van die backlinks draagt ook bij aan je domein autoriteit.

SEO bedrijf Moz creëerde de domein autoriteit om bedrijven te helpen uitzoeken waar ze kunnen ranken in de zoekmachine resultaten (SERPs).

Het berekent de mogelijke rangschikking van een pagina via verschillende kanalen, “waaronder het linken van hoofddomeinen en het aantal totale links, tot een enkele DA score. Met deze score kunnen websites vergeleken worden of kan de ‘ranking sterkte’ van een website in de loop van de tijd gevolgd worden.”

Misschien vraag je je af wat domein autoriteit voor je website betekent? Nou, is het je wel eens opgevallen hoe sommige merken er gezaghebbend uitzien zonder dat ze het proberen? Dat komt omdat de zoekwoorden die van nature op hun websites voorkomen wat gewicht in de schaal leggen.

Zo heeft filmsite IMDb een hoge DA omdat overal op de site op natuurlijke wijze relevante zoekwoorden zijn geïntegreerd. Ook secundair gerelateerde trefwoorden komen veel voor.

Simpel gezegd, als je weet welke termen je site autoriteit geven, kun je je site beter optimaliseren.

Het gaat echter niet alleen om zoekwoorden. Hoe beter je backlinks zijn, hoe groter je kansen om je DA te verhogen.

Het is een logaritmische schaal die je uiteindelijke domein autoriteit bepaalt. Dit betekent dat solo-metrieken de score niet altijd in dezelfde mate zullen verhogen of verlagen. Hoe belangrijker een metriek is, hoe groter het effect dat hij waarschijnlijk zal hebben.

Domein autoriteit

Waarom is domein autoriteit interessant?

Hoewel Google domein autoriteit niet gebruikt in zijn rankings, zijn er toch enkele goede redenen om aan dit aspect te werken. Een hoge domein autoriteit score betekent bijvoorbeeld:

  • Dat je website waarschijnlijk goed zal ranken in de SERPs. Dit kan resulteren in meer kliks en leads voor je bedrijf.
  • Dat je website gezaghebbend en betrouwbaar is. Dit kan je helpen meer klanten aan te trekken en meer verkoop te genereren.
  • Google en andere zoekmachines zijn eerder geneigd zijn je site vaker te indexeren.

Onderzoek ondersteunt ook de voordelen van een hoge DA. Zo bleek uit een onderzoek van Ahrefs dat er een correlatie bestaat tussen domein autoriteit en SERP ranking.

Volgens de resultaten van dit onderzoek kan domein autoriteit een nuttige graadmeter zijn om te schatten hoeveel organisch verkeer je van Google kunt ontvangen.

Wat betekent dit onderzoek voor website-eigenaars?

Het betekent dat je moet nadenken over het verbeteren van je domein autoriteit strategie als je je SEO rankings wilt laten groeien. Onthoud echter dat het ontwikkelen van autoriteit tijd kost, dus maak je geen zorgen als je niet meteen resultaten ziet.

Wat is een goede domein autoriteit?

De scores voor domein autoriteit gaan van één tot 100. Als je een hogere domein autoriteit hebt, is de kans groter dat je meer webverkeer en hogere SERP rankings ziet.

Als je een nieuwe website in de lucht brengt, is de domein autoriteit één. Moz wijst erop dat sites met veel externe links meestal hoger staan als het om DA gaat, terwijl kleine bedrijfssites en die met minder inkomende links meestal een lagere DA score hebben.

Een sterke graadmeter voor je site is hem te meten aan andere vergelijkbare of gelijksoortige sites. Bedenk wel dat je domein autoriteit in de loop van de tijd kan schommelen, en met zoveel bewegende onderdelen kan het een uitdaging zijn de redenen achter deze veranderingen te achterhalen.

Moz belicht verschillende factoren die je score kunnen beïnvloeden.

  • De Moz index heeft de groei van je linkprofiel nog niet gezien.
  • Sites met een hogere autoriteit ervaren een enorme groei in het aantal links, wat het schalingsproces kan vertekenen. Dit soort schommelingen kan een grotere invloed hebben op domein-autoriteiten aan de lagere kant.
  • Je kunt ook links verdiend hebben van sites die niet bijdragen aan je ranking in Google. Als Moz een ander aantal linkdomeinen crawlt dan de vorige keer dat het je site doorzocht, kunnen de resultaten beïnvloed worden.

Domein autoriteit

Hoe kun je je domein autoriteit vergroten?

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de DA score van je website te verbeteren.

  • Voer een link audit uit: Dit houdt in dat je nagaat of de links naar je website geldig zijn en geen black-hat SEO tactieken bevatten. Gebruik Semrush om inzicht te krijgen in je domeinscore, het huidige aantal backlinks, en verwijzende domeinen.
  • Backlinks, dat zijn links van andere websites naar de jouwe, beïnvloeden de SEO rankings – hoewel niet alle backlinks gelijk zijn.
    Bouw een lezerspubliek op: dit kun je doen door kwalitatieve content te publiceren die relevant is voor je doelgroep, deel te nemen aan forums in de sector en blogcommentaar te geven, en gastbijdragen op andere websites te plaatsen.
  • Optimaliseer je website: zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor zichtbaarheid in zoekmachines. Gebruik zoekwoord-rijke titels en beschrijvingen voor je pagina’s, en neem zoekwoorden op in je URL’s. Voeg social media knoppen aan je website toe, zodat bezoekers je inhoud met hun vrienden en volgers kunnen delen.
  • Vraag hulp van een professional: Als je tenslotte agressievere stappen wilt nemen om je domein autoriteit te verbeteren, kun je investeren in SEO diensten of een SEO expert inschakelen:

Het is ook gunstig om te zoeken naar lokale directories of “best-of” lijsten, zoals Google My Business, want die helpen allemaal om autoriteit op te bouwen.

Hoe check je je domein autoriteit?

Er zijn verschillende link autoriteit tools op de markt. Hoe weet je welke voor jou geschikt is? Hier zijn een paar tips:

Kijk naar de eigenschappen van de tool. Is het iets dat je zal helpen je doelen te bereiken?
Lees recensies om de functies en prijzen in een oogopslag te zien, en je keuzes te beperken.
Is de tool gebruiksvriendelijk en integreert hij met andere apps/tools die je gebruikt?

Hier is een selectie van tools om met je zoektocht te beginnen: SEO Review Tools heeft een basis domein autoriteit checker en het geeft je een sociale media score die betrekking heeft op hoe actief je sociale profielen zijn en hoeveel shares je inhoud krijgt.

De tool baseert autoriteit op de kwantiteit en kwaliteit van backlinks, en meet andere metrieken zoals website leeftijd en sociale media score. Tenslotte meet SEO Review Tools pagina autoriteit. Deze score lijkt op domein autoriteit, behalve dat het naar een specifieke pagina kijkt in plaats van naar hele sites. Ook de pagina autoriteit gebruikt een één-tot-100 logaritmische schaal.

Om meerdere sites tegelijk te testen is Linkgraph’s Free Bulk DA Checker wellicht de perfecte optie. Met dit hulpmiddel kun je DA en spam metriek controleren voor tot 10 URL’s tegelijk.

Semrush heeft ook een uitgebreide lijst van tools, waaronder een backlinks checker, SERPtracker, en sociale media marketing.

Dan is er Moz, dat een uitgebreide gratis domein SEO analyse tool heeft. Het laat toppagina’s zien op basis van links, ontdekte en verloren links, domeinen met de beste links, en trefwoorden op basis van geschatte kliks.

De tool splitst dan de belangrijkste pagina’s van de site uit naar pagina autoriteit en andere top-linking domeinen. Je vindt er ook:

  • top-ranking zoekwoorden
  • zoekwoorden naar geschatte kliks
  • top featured snippets
  • branded zoekwoorden
  • en meer.

Je kunt dan de concurrerende domeinen nemen en ze in een bulk checker zoals hierboven vermeld invoeren, en een uitsplitsing zien van concurrenten die je zoekwoorden gebruiken.

Domein autoriteit

Hoe integreer je je domein autoriteit in je SEO-strategie?

Als je je domein autoriteit kent en de factoren die er invloed op hebben, wat moet je dan doen?

  • Begin met backlinks. Je wilt andere sites een reden geven om naar de jouwe te linken. Als je je specialiseert in iets unieks of een nieuwe optie voor een product of dienst aanbiedt, kan dat een goed begin zijn. Probeer betere informatie over je niche te geven dan je concurrenten doen.
  • Het kan ook verstandig zijn om samen te werken met kleine bedrijven met wie je wederzijds voordelige partnerschappen zou kunnen smeden.
  • Reik ook de hand aan bedrijven met wie je al relaties hebt. Kijk of er manieren zijn waarop je elkaars online aanwezigheid kunt ondersteunen. Het uitwisselen van testimonials is maar een van de vele tactieken die je kunt toepassen.
  • Je moet ook je bestaande content onderzoeken op mogelijkheden om links toe te voegen. Als je bijvoorbeeld een koffiehuis vermeldt, link dan naar hun website. Als ze hun webverkeer in de gaten houden, zullen ze zien dat je naar hen linkte en misschien geneigd zijn de gunst terug te geven.
  • Natuurlijk wil je er zeker van zijn dat alle backlinks die je krijgt van hoge kwaliteit zijn. Het is beter een paar backlinks van goede kwaliteit te hebben dan een heleboel ondoeltreffende.
  • Gastbijdragen op andere sites kunnen ook helpen je naam en site in de publiciteit te brengen. Sommige sites zijn hier echter beter geschikt voor dan andere. Kijk bij het beoordelen van welke blogs je te gast wilt, of hun links “follow” of “nofollow” zijn. Dit kan invloed hebben op hoeveel waarde de link heeft, hoewel alle links gebruikers helpen om naar je website te komen, dus zie links ook als een middel voor branding en verwijzend verkeer.

Je moet ook kijken naar hun DA en PA voor doelpagina’s, hoe lang hun berichten zijn, en wie hun publiek is. Als hun doelen niet lijken op die van jou, is het plaatsen van gastbijdragen misschien niet de moeite waard.

Dit aspect van het groeien van je domein autoriteit overlapt met je content marketing strategie. De meeste bedrijven hebben tegenwoordig blogs of soortgelijke uitingen op hun websites – dus, als je dit niet doet, overweeg dan iets dergelijks te beginnen.

Hoe meer content je met regelmaat maakt, hoe groter de kans dat je rankt.

Veelgestelde vragen over domein autoriteit

Wat is domein autoriteit?

Domein autoriteit is een door Moz gecreëerde score om te bepalen hoe gerenommeerd en gezaghebbend een domein is. Het houdt rekening met een heleboel factoren, waaronder backlinks, verkeer, en meer.

Waarom is mijn domein autoriteit zo laag?

Een lage domein autoriteit kan verschillende oorzaken hebben. Eén mogelijkheid is dat je site nog niet zo lang bestaat, en dus niet zo veel geschiedenis of zo veel links heeft als meer gevestigde websites. Een andere mogelijkheid is dat de content van je site niet relevant is voor je doelgroep. Als je probeert te ranken voor een trefwoord dat geen relevantie heeft voor je bedrijf, kun je moeite hebben om een hoge domein autoriteit te bereiken.

Hoe lang duurt het om de domein autoriteit te verhogen?

Hoe lang het duurt om je domein autoriteit te verhogen hangt af van een aantal factoren, waaronder de concurrentie van je bedrijfstak, de kwaliteit van je website, en de content. Maar als je er hard aan werkt, kun je binnen zes maanden tot een jaar aanzienlijke verbeteringen in je domein autoriteit zien.

Wat is website autoriteit?

Website authority is gewoon een andere naam voor domain authority, de door Moz ontwikkelde meeteenheid die voorspelt hoe goed een website in de SERPs zal ranken.

Hoe kan je domein autoriteit snel verhogen?

Meer backlinks en beter verkeer kunnen helpen de domein autoriteit te verhogen. Het is belangrijk je te concentreren op het zijn van een geweldige bron voor gebruikers.
Er zijn een paar dingen die je kunt doen om de domein autoriteit van je website snel te verhogen. Ten eerste, zorg ervoor dat je website goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Ten tweede, zorg voor backlinks van hoge kwaliteit van gerenommeerde websites. Ga tenslotte door met het produceren van goede content die mensen graag willen delen.

Hoe controleer ik mijn domein autoriteit?

Ga naar Moz’s domain authority checker tool om het getal van je huidige domein autoriteit te bepalen.

Hoe vaak moet ik mijn domein autoriteit controleren?

Meestal is een keer per maand een goede cadans om je domein autoriteit te controleren.

Domein autoriteit

Conclusie

Domein autoriteit kan in het begin ingewikkeld lijken. Veel factoren dragen bij tot je ranking, en ze allemaal analyseren kan ontmoedigend lijken.

Maar als je DA eenmaal onder de knie hebt, is het de moeite waard om het te controleren en ervoor te optimaliseren.

Door dit aan je SEO toolbox toe te voegen kun je wellicht een meer omvattend inzicht krijgen in je totale digitale aanwezigheid en de gezondheid van je website.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller