Home|Blog|E-mailmarketing combineren met Social Media: 6 strategieën

E-mailmarketing combineren met Social Media: 6 strategieën

  • 20 mei 2022
  • Renée Muller
  • 4,2 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

E-mailmarketing combineren met Social Media is helemaal geen gek idee. De platformen kunnen elkaar namelijk gigantisch versterken. We hebben 6 strategieën voor je die je vandaag nog kunt toepassen.

E-mailmarketing combineren met Social Media

Volgens een recent onderzoek van Litmus brengt e-mailmarketing voor elke dollar 36 dollar op, wat het het meest effectieve marketingkanaal maakt.

Als ondernemer weet je dat je niet op één marketingkanaal in moet zetten om je doelen te behalen. Het is altijd goed om op meerdere paarden te wedden.

Wat wij zouden doen? E-mailmarketing combineren met Social Media.

We hebben 4 tips voor je om je op weg te helpen. Doe er je voordeel mee!

1. Zorg ervoor dat je Social Media namen consistent zijn

Om er zeker van te zijn dat je bestaande en toekomstige klanten je kunnen vinden op Social Media, is het belangrijk dat je een consistente uitstraling hebt.

Dit begint natuurlijk bij je gebruikersnamen en paginanamen.

E-mailmarketing combineren met Social Media

Dit wil je doortrekken in je e-mailmarketing. Zorg ervoor dat je overal dezelfde huisstijl hanteert en dezelfde naam. Dit zorgt voor herkenbaarheid.

Heb je moeite met het vinden van een bedrijfsnaam die nog niet op alle Social Media kanalen bezet is? De website Namify kan je daarbij helpen.

2. Plaats Social Media iconen in je e-mailberichten

Dit is een snelle en slimme manier om e-mailmarketing te combineren met Social Media.

Wanneer je klanten geboeid zijn door je e-mailbericht, maar nog wat meer informatie willen bestaat de kans dat ze nog even op je Social Media profielen kijken.

Je kanalen kunnen ze dan net over de streep trekken om toch die aankoop te doen.

De meeste e-mailsystemen hebben hier standaard rekening mee gehouden in hun templates, dus het hoeft niet lastig te zijn om ze te integreren.

 

E-mailmarketing combineren met Social Media

3. Verspreid je boodschap over verschillende kanalen

Als klein bedrijf is het belangrijk om je boodschap overal te verspreiden waar maar mogelijk is.

Stel dat je een promotie of actie verstuurt via je e-mailsysteem, is het belangrijk om die boodschap ook op andere platforms verspreid.

Dit gaat ook op voor acties die je bijvoorbeeld op Facebook houdt. Deel je deel & like-acties ook vooral in je e-mailmarketing. Je zult zien dat er meer respons op komt.

Houd er ook rekening mee dat je publiek je waarschijnlijk op verschillende kanalen volgt, dus verspreid je boodschap ook op Twitter, Instagram, Pinterest en TikTok.

De kracht van herhaling gaat namelijk zeker op!

E-mailmarketing combineren met Social Media

4. Gebruik Social Media om je e-maillijst te laten groeien

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen je e-mailboodschappen enigszins exclusief te houden.

Deel op Social Media actief je berichten, maar laat je volgers ook vooral weten dat ze voor wat diepgaandere informatie aan moeten haken op je e-maillijst.

Wanneer iemand zich inschrijft op je e-maillijst is de eerste stap als het ware al gezet. Dit is ook een van de redenen dat e-mailmarketing nog steeds zo effectief is.

Herhaal deze boodschap ook vooral veelvuldig en zie het als het ware als leadgeneratie. Lees ook vooral deze blog over leadgeneratie op Facebook om er wat meer over te weten te komen.

E mailmarketing combineren met Social Media 4 - MetMuller

5. Maak gebruik van retargeting en de data van je bestaande klanten

De kans dat bestaande klanten een herhaal aankoop doen is groter dan aankopen van nieuwe klanten.

Daarom is remarketing of retargeting een van de meest waardevolle marketingcampagnes.

Op Facebook bijvoorbeeld kun je verschillende doelgroepen maken, afhankelijk van jouw doelstellingen:

  1. Met klantenlijsten kun je mensen vinden die al contact met je hebben gehad via e-mail, de telefoon of een ander kanaal. Deze data kun je uploaden bij Facebook.
  2. Met websiteverkeer doelgroepen kun je mensen targetten die je website hebben bezocht of bepaalde acties hebben uitgevoerd, zoals bepaalde aankopen.
  3. Zogenaamde app-activiteitsdoelgroepen zijn gebasseerd op een activiteit in een game of app.

Ook kun je op bijvoorbeeld LinkedIn aangepaste doelgroepen maken op basis van data van jouw eigen klanten. Het platform gaat dan op zoek naar mensen met een soortgelijk profiel. Hartstikke slim!

E-mailmarketing combineren met Social Media

6. Deel alvast wat exclusieve content

Verstuur je elke maand een actie of aankondiging? Laat dat vooral ook altijd op Social Media weten. Vertel je volgers dat de nieuwsbrief er binnenkort uitgaat en dat deze een speciale actiecode bevat.

Je kunt ook alvast wat topics delen uit je nieuwsbrief, maar dan moet je er wel voor waken dat je niet elke keer al je hele nieuwsbrief op Social Media plaatst.

Het is ook slim om je nieuwsbrief achteraf op Social Media te delen, zodat mensen zich sneller abonneren.

E-mailmarketing combineren met Social Media

E-mailmarketing combineren met Social Media: recap

E-mailmarketing combineren met Social Media is hartstikke effectief – mits je het goed doet. Je kunt de indruk wekken dat je nieuwsbrief exclusief is en dat mensen iets missen wanneer ze zich niet aanmelden.

Zorg er wel voor dat je consistent communiceert en overal de zelfde uitstraling hebt.

Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met e-mailmarketing? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller