6 Facebook leadgeneratie technieken voor meer omzet

  • 14 januari 2022
  • Renée Muller
  • 6,8 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Facebook leadgeneratie is dé tool voor ondernemers die meer omzet willen genereren. In deze blog leggen we je uit hoe je Facebook inzet voor leadgeneratie.

Facebook leadgeneratie (1)

Laten we eerlijk zijn: iedere ondernemer op aarde wil meer leads.

We zoeken continu naar nieuwe manieren om die leads te krijgen en in het snelle digitale landschap moet dat ook wel.

Maar heb je al eens aan Facebook gedacht? Facebook heeft tal van tools om kwalitatieve leads te genereren en daarbij moet je verder kijken dan reviews en blogs.

En Facebook is nog lang niet door. Het platform heeft op dit moment 2.89 miljard gebruikers en dat maakt het het uitgelezen platform om je doelgroep uit te breiden.

Wil je weten hoe je slim gebruik maakt van dit gigantische publiek? Lees dan verder, want we delen een aantal van onze tips.

Waarom Facebook leadgeneratie ertoe doet

Goed, we hebben je al verteld hoeveel gebruikers Facebook heeft en met zulke grote aantallen is er een niche voor ieder bedrijf, hoe uniek je ook bent.

Wat ook goed is om te weten, is dat mensen graag betrokken zijn bij bedrijven. Wist je dat 39% procent van de mensen bedrijfspagina’s volgt om op de hoogte te blijven van acties?

De meeste marketeers zijn hiervan op de hoogte en uit surveys blijkt dan ook dat 92% van de marketeers Facebook gebruikt om te adverteren.

Als dit nog niet genoeg is om je over te halen te adverteren op Facebook, dan willen we je ook nog even vertellen dat Facebook leadgeneratie een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld Google Ads.

Nu we je hebben verteld waarom Facebook leadgeneratie een verschil kan maken voor je onderneming, gaan we je vertellen hoe je het succesvol inzet.

Hier zijn 6 tips om je Facebook leadgeneratie naar het volgende niveau te tillen.

1. Maak Facebook leadgeneratie advertenties

Wist je dat Facebook een speciale advertentievorm heeft om leads te genereren? In Leads Ads kun je opt-ins verzamelen, gebruikers schrijven zich met slechts één druk op de knop in.

Dat maakt ze het dus een stuk makkelijker en de kans is groter dat ze hun gegevens achterlaten.

Dit zijn de top drie voordelen van deze leads ads:

Ze zijn super gemakkelijk te gebruiken

Facebook leadgeneratie ads zijn niet alleen super makkelijk om te maken, gebruikers kunnen ze ook super makkelijk invullen.

In plaats van dat ze een heel contactformulier moeten invullen op hun smartphone, staat hun informatie al ingevuld. De kans dat ze bouncen van je formulier is ineens een stuk kleiner.

Goed te targeten

Met het gigantische publiek van Facebook is het belangrijk dat je goed target. Met Facebook leadgeneratie ads kun je gemakkelijk nichegroepen aanmaken.

CRM-integratie

Je kunt je CRM koppelen aan je Facebook leadgeneratie campagne, waardoor je snel contact op kunt nemen met je leads en de customer journey goed in kaart hebt.

2. Maak Facebook Call-To-Action advertenties

Met speciale call-to-action advertenties kun je de call-to-action van je pagina promoten. Of je nu wilt dat mensen iets kopen, zich inschrijven of je een bericht sturen op WhatsApp: met die advertenties bereik je een groter publiek.

Deze Facebook leadgeneratie advertenties helpen je qualified leads te krijgen. Facebook heeft verschillende formats zodat er altijd wel wat goeds bijzit.

3. Plaats een CTA knop op je bedrijfspagina

Facebook kent de kracht van een goede call-to-action (CTA) en daarom kun je ze toevoegen aan je bedrijfspagina.

Zorg ervoor dat je de button aan laat sluiten bij je huidige marketingcampagne. Wanneer je behoeften en doelen wijzigen, bestaat de kans dat je je CTA weer moet aanpassen.

Facebook leadgeneratie

4. Promoot je leadmagnets op je Facebookpagina

Leadmagnets zijn een van de meest effectieve manieren om leads te genereren. Naast het plaatsen op je website, kun je ook overwegen ze op je Facebook pagina te plaatsen.

Stel dat je bijvoorbeeld een webinar organiseert, is het belangrijk dat je je Facebookvolgers op de hoogte stelt. Heb je een klantcase waar je volgers wat aan kunnen hebben? Deel hem dan.

Zorg er wel voor dat je UTM-tags gebruikt zodat je weet welke leads vanuit Facebook komen, zodat je precies weet wat je uitgaven opleveren.

5. Maak gebruik van een chatbot in Facebook Messenger

Artificial Intelligence (AI) is helemaal hot. Van de gezondheidszorg tot software: AI heeft invloed op ons leven.

Dit gaat ook op als je het hebt over de komst van chatbots. Deze AI-gedreven bots kunnen je tijd besparen, door bijvoorbeeld op vragen van klanten te reageren.

Dat bespaart je een hoop tijd, maar ook geld.

Maar dat zijn niet de enige voordelen. Ze kunnen je ook helpen met Facebook leadgeneratie.

Awareness verhogen onder je klanten

Begroet nieuwelingen op je pagina met een bericht dat je missie, visie en kernwaarden laat zien.

Door deze tool te gebruiken om meer over je bedrijf en je waarden te delen, vergroot je de bekendheid van je klanten en bouw je een conversatierelatie op die uiteindelijk je leads kan doen toenemen.

Verkeer sturen naar je productpagina’s

Na het voeren van een eerste gesprek met je toekomstige,  kun je ze lokken naar je productpagina’s om specifieke items of producten te kopen.

Zorg ervoor dat je een vriendelijk en hulpvaardig bericht schrijft en zorg er vooral voor dat het niet te ‘verkoperig’ is. Daar knappen mensen op af.

Je klantenservice verbeteren

Een goede klantenservice helpt je niet alleen met het bouwen van een goede reputatie, het zorgt er ook voor dat je meer leads en klanten krijgt. Met een chatbot zorg je ervoor dat iedere vraag beantwoord is.

Let er bij het bouwen van je chatbot op dat je antwoorden toevoegt op je meest gestelde vragen.

Leads kwalificeren

Je wil niet alleen méér leads, je wilt ook betere leads.

Gebruik je chatbot om vragen te stellen om je leads te kwalificeren. Vraag bijvoorbeeld waar ze naar op zoek zijn, in wat voor branche ze werkzaam zijn of wat voor service ze nodig hebben.

Gebruik de data om je leads gepersonaliseerde e-mailcampagnes te sturen en verbindt ze met het juiste salesteam, of stuur ze meer informatie.

6. Maak je pagina interactief

Naast een chatbot is het goed om naar meer manieren te kijken om interactieve elementen toe te voegen op je pagina.

Zoek interactie via direct messages, maar ook onder de reacties op je posts. Op die manier bouw je aan vertrouwen met je bezoekers en creëer je goodwill.

Wat je ook kunt doen om meer interactie op je Facebookpagina te krijgen is:

  • Live gaan
  • Giveaways hosten
  • Content creëeren die speciaal voor Facebook is
  • Polls inzetten om meningen te vragen
  • Meer met video content doen

Als je je pagina meer interactief maakt is de kans groter dat je bezoekers de interactie met je aangaan. Als je dit blijft doen zul je zien dat je meer gekwalificeerde leads uit je bezoekers gaat halen.

Hieronder verzamelen we nog een aantal veelgestelde vragen over Facebook leadgeneratie.

Krijg je met Facebook leadgeneratie kwalitatieve leads?

Jazeker! Met een gigantisch aantal dagelijkse gebruikers kun je je verbinden aan een publiek dat niet eens weet dat jij bestaat. Je kunt de ingebouwde Facebook leadgeneratie advertenties gebruiken of andere strategieën, zoals een CTA knop toevoegen of Facebook Messenger gebruiken.

Wat zijn Facebook leadgeneratie advertenties?

Facebook leadgeneratie advertenties zijn gemaakt om gebruikers een simpel formulier in te laten vullen en zo hun contactinformatie achter te laten.

Deze advertenties kunnen verschillende vormen hebben, maar meestal zien ze eruit als een klassieke advertentie in de tijdlijn.

Kan ik met Facebook gratis leads genereren?

Ja. Betaalde advertenties zijn de meest effectieve manier om leads te genereren. Je kunt ook een CTA knop toevoegen op je pagina, interessante content plaatsen en Facebook messenger gebruiken om verkeer naar je website te sturen.

Is het verstandig om een chatbot te gebruiken op mijn Facebook pagina?

Ja! AI is flink aan het groeien en daar kun je beter van profiteren. Chatbots helpen je tijd te besparen op herhaaldelijke taken en zorgen ervoor dat je sneller met nieuwe klanten kunt communiceren.

Conclusie: Facebook leadgeneratie

Het genereren van leads is best makkelijk, maar leads genereren die uiteindelijk converteren is een stuk lastiger. Veel ondernemers gebruiken Social Media om gekwalificeerde leads te generen en Facebook leadgeneratie is een van de slimmere strategieën.

Ga je binnenkort nadenken over je marketingbudget? Neem Facebook leadgeneratie dan ook eens mee. Uiteraard kunnen wij je helemaal ontzorgen bij het adverteren op social media.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller