4 manieren om geld te besparen op je marketing

  • 29 juli 2022
  • Renée Muller
  • 3,5 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Marketing is een must voor je onderneming, maar het kan wel snel in de cijfers lopen. We geven je 4 tips voor geld besparen op marketing.

Geld besparen op marketing

Wat klinkt beter: duizenden euro’s uitgeven aan uitgebreide marketingcampagnes in de krant of op tv zonder enig rendement…

… of wat eenvoudige tactieken in je huidige marketingstrategie implementeren, geld besparen op marketing en toch dichterbij je klant komen?

Marketing hoeft niet duur te zijn, maar je moet wel een slimme strategie hebben wil je een beetje rendement maken.

Det digitale tijdperk is een speeltuin voor ondernemers die een gericht publiek willen bereiken en over de hele wereld passen bedrijven hun marketingstrategie al aan.

Uit onderzoek van Forrester blijkt ook dat ondernemers hun budget verplaatsen van traditionele kanalen naar digitale kanalen.

Geld besparen op marketing: 4 strategieën

Voor je een nieuw marketingplan gaan implementeren is het een goed idee om een audit te houden. Wat geef je nu uit en hoe komt dat overeen met je bedrijfsplan?

Zoek naar dingen waar je direct op kunt besparen, bijvoorbeeld door een limiet op je creditcard te geven of campagnes die niks opleveren offline te halen.

Stel vervolgens nieuwe doelstellingen en gebruik de volgende vier technieken voor geld besparen op marketing.

1. Laat je sociale netwerken groeien

Jezelf aanmelden op social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, en Pinterest kost niets en kan je duizenden euro’s aan marketingkosten besparen. Zo lanceerde Cisco eens een nieuwe router en gebruikte daar enkel social media voor.

Dit bespaarde het bedrijf ruim een ton!

Met social media marketing kun je het volgende gratis doen:

  • Je volgers inlichten over promoties en bedrijfsupdates
  • Ondersteuning bieden en feedback ontvangen
  • Contact leggen met influencers en andere merken in je omgeving
  • Aandacht krijgen in traditionele media door wat je deelt

Social media maakt het mogelijk voor je volgers om je content te delen, waardoor jouw bereik weer groter wordt.

Maak ook vooral gebruik van de diensten van Google, want dat is weer goed voor je SEO.

2. Denk echt goed na over SEO

Over SEO gesproken: dit is een relatief makkelijke en gratis manier om onder de aandacht van potentiële kopers te komen.

Je kunt onder andere:

  • Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren en bepalen op welke termen mensen zoeken naar je producten. Schrijf vervolgens content die hierop is geoptimaliseerd.
  • Gebruik een gratis SEO-plugin zoals Yoast voor WordPress om je webpagina’s en blogberichten te optimaliseren.
  • Zet content marketing in om backlinks te genereren. Linkbuilding is nog steeds heel erg belangrijk.

Zorg er ook voor dat de kanalen die je bedrijf vertegenwoordigen goed werken. Laat een responsive website maken, zodat hij goed leesbaar is op smartphones en tablets.

Blijf je website optimaliseren, voer regelmatig een SEO-audit uit en wees alert op kapotte links.

3. Geef referal-bonussen

Om je bedrijf te laten groeien is het werven van nieuwe klanten voor de hand liggend, maar vergeet je bestaande klanten niet. Geld besparen op marketing kan eenvoudig door je huidige klanten in te zetten.

Uit onderzoek van Gigaom bleek dat slechts 39% van de bedrijven referralmarketing gebruikt, maar dat 43% van degenenen die het wél deden er meer dan 35% nieuwe klanten mee verwierven.

Toen cloudopslagdienst Dropbox een referralprogramma implementeerde, nam het aantal aanmeldingen met 60% toe.

Een referralprogramma houdt niet alleen in dat je mensen beloont voor hun doorverwijzing. Het doorverwijzen zelf heeft een psychologisch voordeel en het zorgt ervoor dat de klant die doorverwijst meer in je bedrijf investeert.

Hun reputatie en vertrouwen staan op het spel. Klanten die je doorverwijzen zijn zelf ook tevreden. Een win-win!

4. Deel waardevolle content

Kwalitatieve content kost weinig, maar levert je eindeloze voordelen op.

Wie regelmatig blogt, trekt nieuwe klanten aan. Uit een rapport van Hubspot blijkt namelijk dat 82% van de bedrijven die dagelijks blogt en 57% van de bedrijven die dagelijks blogt een klant verwerven via hun blog.

Om succes te behalen met content marketing is het belangrijk dat je een goede content marketing strategie opzet en nadenkt over welke content bij jouw klanten past.

Evolueer die strategie continu en stuur bij waar nodig.

Conclusie: geld besparen op marketing

Marketing hoeft niet duur te zijn, maar je moet wel slim zijn. Zorg voor een snelle, geoptimaliseerde website die indruk maakt op je bezoekers.

Je bedrijf heeft al de expertise in de branche en een geweldig product om klanten aan te trekken en te houden. Met enkele rechttoe rechtaan marketinginspanningen kun je je resultaten beter meten en geld besparen op marketing.

Succes!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller