13 ingrediënten voor de perfecte blog

  • 1 juli 2022
  • Renée Muller
  • 6 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Wil je meer uit je content halen? Dit zijn 13 must-have ingrediënten voor een perfecte blog.

Perfecte blog schrijven

Eén op de vijf bloggers zegt goede marketingresultaten te behalen met zijn blog.

Dat is 22%. Meer niet. En dat percentage neemt alleen maar af.

Dat kan toch niet waar zijn, of wel?

Waarom behaalt zo’n groot aantal blogs geen sterke marketingresultaten?

Omdat er gigantisch veel generaliserend advies is in de content marketing industrie:

“Schrijf voor gebruikers, niet voor Google”

“Google houdt van kwalitatieve content

“Het gaat allemaal om de zoekintentie”

Maar wat is dan kwalitatieve content?

De lat ligt hoog. In dit artikel geven we je 13 ingrediënten voor de perfecte blog.

1. Een goed onderwerp

Je publiek moet geïnteresseerd zijn in het onderwerp, anders kun je het al direct vergeten.

Weet je niet waar je moet beginnen? Ga naar je salesteam en vraag hen wat klanten voor vragen stellen.

Of kijk naar de zoekfunctie op je website naar wat klanten zoeken op je website.

Je kunt ook social media gebruiken en contact leggen met mensen die geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied.

2. Zoekmachine-vriendelijke URL

Google raadt het aan een simpele, korte url-structuur aan te houden.

Gebruik geen ID-nummers (zoals default in WordPress) of datums in je URL’s. Complexe URL’s maken het lastig voor crawlers én mensen.

Bijvoorbeeld dit:

https://www.example.com/blog/2022/07/dertien-elementen-voor-de-perfecte-blog/

Wordt dit:

https://www.example.com/blog/perfecte-blog-schrijven/

Zorg dat het in je URL direct duidelijk is waar je blog over gaat.

Meer weten over deze technische kant? Lees dan ook onze blog met SEO-tips voor WordPress!

Perfecte blog schrijven

3. Auteursvermelding

Wanneer je laat zien wie je artikel heeft geschreven laat je geloofwaardigheid, context, en authenticiteit zien.

Link de naam van de auteur aan een profielpagina (met een foto!) waar lezers meer artikelen kunnen lezen en het gevoel krijgen alsof ze iets lezen wat van een echt persoon komt.

Dit zorgt ervoor dat lezers betrokken raken bij je merk.

4. Een inhoudsopgave

Het gebruik van een inhoudsopgave bovenaan posts ordent je content waardoor het voor gebruikers en bots gemakkelijk wordt om te navigeren.

Anchorlinks in een inhoudsopgave helpen je lezers snel naar de informatie te gaan waarin ze het meest geïnteresseerd zijn.

Zoekmachines zijn dol op een inhoudsopgave! Het is niet gegarandeerd, maar ze worden vaak in Google getrokken en als sitelinks weergegeven.

5. Een krachtige kop

Een krachtige kop trekt je publiek naar je blog en zorgt ervoor dat je bericht paginaweergaves krijgt.

Zonder een kop die de aandacht trekt, gaat een goede blogpost verloren tussen de uitgestrekte zee die het internet tegenwoordig is.

Besteed tijd aan het maken van de perfecte pakkende titel om lezers te lokken en ze zin te laten krijgen je artikel te lezen.

6. Een interessante introductie

Een aantrekkelijke kop zorgt voor kliks, maar het is de introductie die ervoor zorgt dat een bezoeker een lezer wordt.

Een effectieve introductie zorgt ervoor dat lezers weten waar je het over hebt en maakt het interessant.

Je hoeft ze niet meteen antwoord op hun vraag te geven, maar enkel genoeg redenen om er iets om te geven.

7. Overtuigende tussenkopjes

Koppen en subkoppen laten snel zien wat de belangrijkste onderdelen van je blog zijn en zorgen ervoor dat het makkelijk te lezen en scannen is.

Gebruik zoekwoorden in je subkoppen zodat zoekmachines snel weten waar het artikel over gaat.

Dit betekent niet dat je je subkoppen vol met stoppen met zoekwoorden. Ze moeten nut hebben en natuurlijk overkomen.

Maak je subkoppen op volgens een hiërarchie en gebruik ook kleinere koppen.

Voor de meeste artikelen heb je alleen H2’s nodig, maar wanneer je grote H2’s hebt en je ze op wilt delen, zul je H3’s moeten gebruiken.

8. Een goede lengte

Je hoort steeds vaker dat een goed artikel tussen de 1500 en 3000 woorden heeft.

De waarheid is dat het helemaal niets uitmaakt.

De lengte varieert per onderwerp, contentsoort en publiek.

Een perfecte blog is zo lang als nodig is en zo lang als je publiek wil lezen.

Gebruik scrolldiepte in Google Analytics om erachter te komen hoe goed je bezoekers je blogs lezen.

Je kunt ook een uitklapbare accordeon verderop in je blog plaatsen om te kijken of lezers betrokken blijven of niet.

Perfecte blog schrijven

9. Aantrekkelijke visuals

We reageren en verwerken visuele gegevens veel beter dan tekst.

En niet een klein beetje – 60.000 keer sneller.

Hoe de menselijke hersenen complexe informatie verwerken is wat visualisatie zo belangrijk maakt.

Grafieken of diagrammen gebruiken om complexe gegevens uit te leggen is veel gemakkelijker dan een grote hoeveelheid tekst doorworstelen.

Zorg er wel voor dat je je afbeeldingen optimaliseert voor SEO!

10. Conclusie

Tegen het einde van je artikel kan je lezer een paar van de punten die je eerder in het stuk maakte vergeten zijn.

Een perfecte blog vat de belangrijkste takeaways uit het artikel samen en begeleidt je lezer bij wat hij nu moet doen.

Het gaat er niet om je punten te herhalen, maar om je publiek te helpen actiegerichte conclusies uit je blogbericht te trekken.

Bepaal welke actie je wilt dat je bloglezer onderneemt. Misschien wil je dat ze zich aanmelden voor e-mail, je volgen op sociale media, of een product of dienst bekijken die je aanbiedt.

Het gaat er hier om je lezer te inspireren tot de door jou gewenste actie.

11. Nuttige links

Zonder links zou het internet een georganiseerde warboel van pagina’s zijn. Het zou heel moeilijk zijn om te navigeren (en te vinden wat je zoekt).

Een perfecte blog maakt de navigatie intuïtief voor gebruikers en gemakkelijk voor zoekmachines om te crawlen.

Interne links helpen verwante onderwerpen met elkaar te verbinden voor zoekmachines en geven verder onderzoek dat de lezer kan interesseren.

Interne links zijn super cruciaal voor SEO.

Het is een van de belangrijkste dingen die je op een website kunt doen om Google als het ware de weg te wijzen en bezoekers naar de pagina’s te leiden waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn.

Externe links worden het best gebruikt om bronnen te citeren en te fungeren als een bekrachtiging voor hoogwaardige content.

12. Schema

Schema markup is een essentieel element van een perfecte blog omdat het zoekmachines helpt je pagina te identificeren als een blogpost in plaats van productpagina’s, systeempagina’s, of andere content.

Er zijn een paar schema markup soorten die gelden voor blogberichten, artikelen, en nieuws.

Er is ook FAQ, How-To, Breadcrumbs, Speakable, en meer. Zorg dat je de juiste gebruikt!

13. Gerelateerde blogs

Op dit punt heb je een goed gestructureerde perfecte blog die de technische aspecten van het rangschikken van een pagina omvat, en een boeiende tekst die de lezer tot het eind toe vermaakt en informeert.

Nu is het zaak de kans te vergroten dat je lezers op je site blijven en idealiter aan het eind converteren.

Laat aan het eind van je blogbericht een paar (maximaal drie) blogartikelen zien die met hetzelfde onderwerpcluster te maken hebben.

Conclusie

De 13 elementen in dit artikel helpen gebruikers om je blog leuk te vinden en helpen zoekmachines beter te begrijpen hoe het onderwerp verband houdt met je website als geheel.

Natuurlijk is dit geen garantie voor succes, maar er zijn gewoon een aantal dingen waar de perfecte blog aan moet voldoen.

Veel succes!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller