Zo geef je je organisch verkeer een boost [SEO checklist]

  • 29 augustus 2022
  • Renée Muller
  • 6,9 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

SEO is een van de belangrijkste manieren voor leadgeneratie. Maar... er komt veel bij kijken. In deze SEO checklist vind je alles wat je moet weten.

SEO checklist

Steek je hand op als je zou willen dat je SEO-taken precies voor je worden uitgetekend.

Dat willen we allemaal toch?

Om die reden hebben wij een SEO checklist gemaakt met best practices die je gemakkelijk kunt volgen.

1. Begin met de basis

Ben je nieuw met SEO? Dan kun je het beste met de basis beginnen.

Zorg dat je website goed is ingericht voor SEO

De eerste stap in je SEO-project is als volgt:

  • Richt Google Search Console en Bing Webmaster Tools in.
  • Richt Google Analytics 4 in.
  • Instal en configureer SEO-plugins.

En vervolgens:

  • Maak je een sitemap en dien je hem in.
  • Maak je een robots.txt bestand.

Zet routinematig onderhoud op je SEO checklist

Zorg dat je elke week onderhoud pleegt. Je moet:

  • Google Search Console controleren op handmatige acties.
  • Controleren of Google je site kan indexeren.

Dit kun je doen met tools zoals Ahrefs of Semrush.

SEO checklist

2. Zet een zoekwoordstrategie op

Zoekwoorden onderzoek is de basis voor elke succesvolle organische SEO strategie. Als je het goed doet, verzeker je jezelf van succes bij de uitvoering van je campagnes.

De juiste zoekwoorden kiezen helpt je niet alleen om meer verkeer te krijgen; het zorgt er ook voor dat je op het juiste moment met de juiste gebruikers in contact komt. Daardoor wordt het verkeer dat je krijgt van hogere kwaliteit en is de kans groter dat het converteert.

Doe onderzoek voor je SEO-strategie

Maak een strategie, maar stel hem ook regelmatig bij:

  • Identificeer je concurrenten.
  • Zoek je belangrijkste “geldgenererende” zoekwoorden.
  • Zoek long-tail zoekwoord variaties die je helpen om verkeer met een hoge conversie te vangen.

Als je de trefwoorden hebt geïdentificeerd waarop je je wilt richten, is het tijd om je website en pagina’s te analyseren om er zeker van te zijn dat er geen hiaten in je content zitten.

Je moet er ook voor zorgen dat je pagina’s voldoen aan de behoeften van de gebruikers die naar je doel-zoekwoorden zoeken.

Verfijn je SEO strategie

Als je je zoekwoorden hebt vastgesteld, is het tijd om je strategie te verfijnen:

  • Maak een keyword map.
  • Analyseer de intentie van pagina’s die ranken.
  • Identificeer vragen die gesteld worden.
  • Begrijp hoe moeilijk het is om voor je doel-zoekwoorden te ranken.

3. Controleer op errors en kijk naar je technische SEO

Bij het technisch aspect is een SEO-checklist bijzonder nuttig.

Technische fouten komen vaak voor. Het is goed om regelmatig te controleren hoe je website functioneert, vooral na veranderingen.

Voer regelmatig een aantal technische SEO controles uit

Je doel is ervoor te zorgen dat zoekmachines je site goed kunnen crawlen en indexeren. Het helpt je ook om te zorgen dat je site goed werkt voor gebruikers en dat je voldoet aan Google’s UX doelen.

  • Zorg ervoor dat je HTTPS gebruikt.
  • Controleer of er dubbele versies van je site in Google’s index staan.
  • Zoek crawlfouten op en verhelp ze.

Deze eerste twee zijn eenvoudige controles die elke site moet uitvoeren. Elke site moet HTTPS encryptie gebruiken en Google zou maar één versie van je domein moeten crawlen.

Herstel alle problemen met de bruikbaarheid

Google Search Console maakt het gemakkelijk om crawl fouten te vinden via het Dekkingsrapport.

  • Verbeter de snelheid van je site.
  • Repareer gebroken interne en uitgaande links.
  • Zoek HTTP links op HTTPS pagina’s en repareer ze.
  • Zorg ervoor dat je website mobiel-vriendelijk is.
  • Gebruik een SEO-vriendelijke URL-structuur.
  • Controleer de paginadiepte van je site.

Lange laadtijden, gebroken links, statische lay-outs, en verwarrende navigatie zijn allemaal slechte gebruikerservaringen. Dit is al een belangrijke rankingfactor voor zoekmachines, maar voor je gebruikers is het natuurlijk nog erger.

Maak het Google gemakkelijk om je site te crawlen

Structured data helpt je pagina’s op te vallen in de resultaten, en ze bieden gebruikers onmiddellijke waarde terwijl ze zoeken.

Richt je vervolgens op paginadiepte. Een goede vuistregel voor paginadiepte is dat pagina’s niet meer dan drie kliks diep moeten zijn.

Evalueer ook regelmatig je redirects. Redirect fouten kunnen problemen veroorzaken voor bezoekers en zoekmachine crawlers.

  • Voeg structured data toe.
  • Controleer tijdelijke 302 redirects.
  • Zoek en repareer redirectketens en loops.

SEO checklist

4. Zorg dat je de content op je pagina’s hebt geoptimaliseerd

Iedereen weet dat content king is en daarom produceren we het ook zoveel.

Alhoewel… ‘content is king’ is ook een beetje misleidend.

Je moet geen content produceren om het produceren.

Kwalitatieve content die goede informatie geeft brengt je succes. Slechte content is gewoon verspilde moeite en een kans voor je concurrenten. Zij doen namelijk ook concurrentie-onderzoek en als zij slechte content vinden maken zij gewoon wat beters.

Creëer de juiste content en houd SEO in je achterhoofd

  • Zoek en verbeter duplicate, missende en foute title-tags.
  • Zoek en verbeter duplicate en missende metabeschrijvingen.
  • Zoek en verbeter dubbele H1’tags.
  • Verbeter je titels, meta’s en paginacontent.

Titel tags, metabeschrijvingen, en headings moeten specifiek en uniek zijn. Je wilt zoekmachines en gebruikers duidelijk en beknopt vertellen waar je pagina over gaat en wat hij biedt.

Je hebt al genoeg concurrentie, dus laat je pagina’s niet met elkaar concurreren door dubbele elementen te hebben.

Je kunt Google Search Console gebruiken om zoekwoord kansen op te sporen op pagina’s die je misschien gemist hebt. Richt je op zoekopdrachten en onderwerpen waar je waarde aan geeft.

Gebruik je zoekwoordonderzoek, je onderzoek over je doelgroep, en de vragen die ze stellen om je content zo goed mogelijk op hun behoeften en bedoeling af te stemmen. Welke waarde bieden je pagina’s? Hoe effectief breng je die waarde over?

On-page SEO is een heel onderwerp op zich en vereist best wat werk.

5. Ontwikkel een goede contentstrategie

On-page SEO en content gaan hand in hand. Maar je contentplan moet verder gaan dan enkel wat individuele landingspagina’s.

Verwijder alle content die niet presteert

Zorg dat je per pagina weet hoe hij scoort en verbonden is met andere pagina’s.

  • Houd een content audit en snoei je content.

Voer een inhoudsaudit uit en snoei in inhoud.

Je hoort er niet veel over, maar het schrappen van ondoeltreffende inhoud is van vitaal belang voor SEO succes. Duplicate content, dunne content, of content die de lezer geen waarde biedt is overbodig.

En je concurrenten zullen je dankbaar zijn voor de kans om je in search te verslaan.

Verbeter content die de test doorstaat

Als je eenmaal weet welke content het goed doet, kun je verder:

  • Zorg ervoor dat afbeeldingen voorzien zijn van alt-tags.
  • Verbeter de interne linking.
  • Zoek en verhelp problemen met kannibalisatie van zoekwoorden.
  • Zoek en verhelp orphaned gina’s.
  • Zorg dat de content van je site actueel is.

6. Werk aan je off-page SEO

En tot slot is het tijd om verder te kijken dan je website. Net zoals je pagina’s een plaats hebben binnen de structuur van je site, heeft je site een plaats op het web.

Het verkrijgen van links is een van de moeilijkste onderdelen van SEO.

Analyseer de backlink profielen van je concurrenten

  • Analyseer de linkprofielen van je concurrenten.
  • Voer een link intersect analyse uit.

Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, kunnen je concurrenten het je vertellen. Semrush’s Backlink Analytics tool kan je helpen de inkomende links van je concurrenten te analyseren, evenals de uitgaande links van relevante websites. Dan heb je een basislijn om je plan op te bouwen.

  • Zet niet-gelinkte vermeldingen om in links.
  • Zoek nieuwe mogelijkheden voor linkbuilding.
  • Stel je Google Business Profiel op en optimaliseer het.

Semrush biedt ook hulpmiddelen die het ontdekken van nieuwe mogelijkheden voor linkbuilding gemakkelijker maken.

Brand monitoring en de Linkbuildingtool kunnen gemakkelijke winsten en goede doelen voor je linkbuilding campagnes identificeren.

En als je een bedrijf hebt met een locatie die lokale klanten bedient, kun je het je niet veroorloven je Google Business Profiel te verwaarlozen.

Maak ook je eigen SEO-checklist

Als je nieuw bent met SEO of je kennis een beetje roestig is: ga er rustig voor zitten en verander alle bovenstaande tips in je eigen SEO-checklist.

De timing is aan jou. Sommige van de vroege controles hoef je misschien maar één keer te doen, maar veel zouden herhalende taken moeten zijn.

Er komt veel meer kijken bij het laten groeien van je organisch verkeer dan het volgen van een SEO-checklist, maar iedereen heeft een proces nodig.

Kijk wat voor jou werkt. Kom je er niet uit? Wij helpen je graag!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller