De SEO trends voor 2022: begin het nieuwe jaar bovenaan in Google

  • 14 januari 2022
  • Renée Muller
  • 5 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Google verandert zijn algoritme vaker dan Gordon zijn partner ;-), maar toch is het goed om de balans op te maken. Dit zijn de SEO trends voor 2022.

SEO trends voor 2022

Natuurlijk veranderen SEO trends in de praktijk elke dag een beetje en niet ineens drastisch aan het begin van een nieuw jaar. Toch is het nieuwe jaar wel een mooi moment om de balans op te maken: wat gaat er in 2022 nou voor zorgen dat je die felbegeerde eerste plek in de zoekresultaten van Google verovert? Dit zijn de SEO trends voor 2022.

SEO Trend #1: Content blijft leidend

Google was er de afgelopen jaren steeds glashelder in: met elke verandering die zij doorvoerden, gaven ze aan dat de kwaliteit van de content nog steeds leidend zou blijven voor het bepalen van je positie in Google.

Dit blijft ook in 2022 het vertrekpunt. Hoe goed jij ook op de hoogte bent van alle SEO trends en hoezeer jij die ook tot in de puntjes doorgevoerd hebt op je website: het gaat nog steeds om de inhoud.

Google focus zich steeds sterker op E-A-T: Expertise, Authority, Trust. Oftewel: Google werkt spam steeds verder naar beneden en haalt unieke, relevante content van betrouwbare afzenders steeds verder naar boven.

In de praktijk betekent dit eigenlijk niet veel meer dan dat je je goed moet verdiepen in wat je klanten willen weten en dat je die vragen uitputtend moet beantwoorden.

Weet je niet waar je moet beginnen? Dikke kans dat je klanten het zelf wel weten. Ook online succes begint met goed luisteren!

SEO Trend #2: Een perfecte gebruikerservaring per pagina

In de zomer van 2021 zette Google de online wereld op z’n kop met een grote update in het algoritme: de Page Experience Update. Hiermee voerde Google honderden variabelen door die meten hoe veilig en prettig webpagina’s in het gebruik zijn.

Grofweg vallen die uiteen in hoe bezoekers de snelheid, responsiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina ervaren.

In je Google Search Console kun je bekijken hoe jouw website scoort op deze drie onderdelen. Hiervoor kun je de drie Core Web Vitals gebruiken die Google daarin opgenomen heeft: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Je kunt de score voor elke pagina apart bekijken. Scoort een pagina niet al te best? Dan is de PageSpeed Insights van Google je beste vriend. Hiermee kun je analyseren op welke punten je verbeteringen kunt doorvoeren.

SEO trends voor 2022

SEO Trend #3: A/B-testen

A/B-testen is al jarenlang common practise bij het optimaliseren van advertenties en het verhogen van de conversie op webpagina’s. Die datagedreven manier van beslissingen doorvoeren, zagen we voorheen nog niet vaak voorbij komen voor zoekmachineoptimalisatie.

Maar daar gaat in 2022 verandering in komen.

Bij advertenties en webpagina’s kun je de bezoekers in twee groepen verdelen. In Google kan dat natuurlijk niet. Precies daarom verdeel je niet de bezoekers, maar de pagina’s in twee groepen.

Je kiest hiervoor een verzameling pagina’s die vergelijkbaar zijn. Denk daarbj aan productpagina’s of blogposts van gelijke strekking.

De ene helft (de controlegroep) houd je zoals ze zijn, in de andere helft (de testgroep) voer je een verandering door. Bepaal vooraf goed wat je gaat meten en let erop dat je pagina’s genoeg bezoekers trekken om een statistisch relevante meting te doen.

SEO Trend #4: Meer focus op e-commerce

Advertenties zijn voor Google een belangrijke bron van inkomsten. Google is er dan ook niet blij mee dat steeds meer gebruikers de zoekbalk van e-commerce-giganten als Amazon en Bol.com als startpunt gebruiken voor hun online aankopen.

Hierdoor lopen zij immers advertentie-inkomsten mis.

Daarom richt de zoekmachine zich in toenemende mate op mensen die zoeken naar producten. Dit zie je bijvoorbeeld aan de toename van productafbeeldingen in de zoekresultaten.

Google gaat hierin ook steeds verder: de traditionele shopping carrousel maakt plaats voor een lijst met meerdere lagen afbeeldingen. Ook zal er steeds meer ruimte komen voor producttips en reviews.

In de VS kunnen fysieke winkels zelfs hun voorraad al doorgeven aan Google, zodat gebruikers in één oogopslag kunnen zien welke producten er op voorraad zijn. Ook ‘fysieke’ ondernemers ontkomen dus niet aan deze e-commerce gerelateerde SEO trend.

SEO Trend #5: Meer aandacht voor video

Als je dacht dat de focus op video de afgelopen jaren al tot een hoogtepunt gekomen was, dan heb je het mis.

Doordat de machine learning technologie van Google steeds beter leert om de inhoud van video’s te begrijpen en te plaatsen, zullen er waarschijnlijk steeds meer video’s getoond worden in de zoekresultaten.

Dit gaat bovendien verder dan de specifieke zoekopdracht. Google wordt ook steeds beter in het bieden van gerelateerde video’s met een bredere inhoud die op een bepaald moment antwoord geven op de vraag.

Deze momenten, die Google ‘key moments’ noemt, worden onderaan de video dan voor de gebruiker gemarkeerd.

Je kunt hierop inspelen door SeekToAction structured data toe te voegen aan je video. Hierdoor kan Google de keymoments in jouw video content makkelijker vinden en zal je video eerder verschijnen in de zoekresultaten van Google.

SEO trends voor 2022

SEO Trend #6: De opmars van Google Discover

Dikke kans dat je helemaal niet weet wat Google Discover is. Het platform is namelijk niet bepaald geliefd. Toch is het voor sommige sites nu al een grote bron van organische acquisitie.

Op dit moment biedt Google Discover nog voornamelijk nieuwsartikelen en blogs. Maar zoals we gewend zijn van Google is het platform volop in ontwikkeling.

In 2022 kun je dan ook vacatures, stories en misschien zelfs TikTok-video’s gaan verwachten. Oftewel: goed mogelijk dat Google Discover komend jaar ineens gaat vliegen! Als ondernemer is het platform met name interessant omdat het je producten toont aan mensen die gelijksoortige producten bekijken.

Je bent dan dus niet meer afhankelijk van bezoekers die specifiek naar jouw product of dienst gezocht hebben.

Klaar om de Google-ladder te beklimmen?

Wij lopen al over van de nieuwe ideeën om deze trends door te vertalen naar slimme en creatieve online oplossingen met meetbare resultaten.

Dus is jouw goede voornemen voor 2022 om een paar treden omhoog te gaan op de Google-ladder maar weet je niet hoe? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller