5 Social Media hacks om je bedrijf te laten groeien

  • 27 mei 2022
  • Renée Muller
  • 6,4 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Social Media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Check deze 5 Social Media hacks om je naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren en je bedrijf te laten groeien.

Social Media hacks

Social media zijn een onmisbaar onderdeel geworden van onze moderne communicatie. Met 4.62 wereldwijde gebruikers zijn netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat een belangrijke hub geworden om mensen te verbinden, informatie te delen en je bedrijf te laten groeien.

Voor bedrijven zijn social media een goudmijn. 95% van de consumenten leest reviews voor een aankoop en 93% checkt de reviews van lokale bedrijven om de kwaliteit van de dienstverlening te checken.

Het is dan ook niet gek dat merken in alle niches op social media te vinden zijn, maar hoe steek je dan je kop boven het maaiveld uit?

Het goede nieuws is dat je geen expert hoeft te zijn om succes te hebben op social media. Er zijn een aantal strategieën die je kunt volgen om je naamsbekendheid te vergroten en leads te genereren.

We geven je 5 social media hacks die je direct kunt toepassen.

1. Definieer de doelen die je op social media hebt

Voor je begint met je social media marketing strategie is het belangrijk dat je je doelen helder hebt. Wat wil je bereiken met je social media kanalen? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je leads genereren? Of wil je e-mailmarketing combineren met social media?

Dit helpt je om een strategie op te zetten voor social media die ook echt focust op doelstellingen. Stel dat je primaire doel voor social media is om verkeer te genereren naar je website en je naamsbekendheid te vergroten. Een ander doel dat je kunt nastreven is het genereren van leads, door het plaatsen van informatieve content.

Social media is tweerichtingsverkeer en dus zijn beide doelen belangrijk. Social media helpt je verkeer naar je website te trekken, je naamsbekendheid te vergroten en je verkoop te stimuleren.

Social Media hacks

2. Zet een effectieve social media strategie op

Zonder goede social media strategie ben je nergens. Het is belangrijk dat je een strategie kiest die aansluit op je doelen en stijl op social media. Het is ook belangrijk dat je een strategie kiest die aansluit op je publiek.

Deze vragen kun je jezelf stellen bij het kiezen van een strategie:

  • Wat is de stijl die je hebt op social media?
  • Wil je dat de focus ligt op het vergroten van je naamsbekendheid of op leadgeneratie?
  • Hoeveel tijd wil je per week spenderen aan social media?
  • Op welke niche of doelgroep wil je je richten?

Vervolgens start je met de belangrijkste platforms en niche-specifieke platformen om je merk en publiek op te bouwen. Dit zijn de meest populaire social media kanalen zodat je weet waar je moet beginnen:

  • FacebookFacebook is nog steeds de koning van de sociale media, en met een goede reden. Met 2,9 miljard maandelijkse gebruikers en een netwerkeffect is er geen betere plek om te beginnen. Je kunt ook gebruik maken van Facebook’s hulpmiddelen voor het genereren van leads om het aantal inschrijvingen voor e-mail te verhogen en je community te laten groeien.
  • InstagramInstagram is snel het favoriete sociale media platform voor bedrijven aan het worden. Met een enorm netwerk effect is het een uitstekend platform om je merk een boost te geven.
  • Twitter – Hoewel Twitter technisch gezien een social media kanaal is, is het ook een uitstekend middel om leads te genereren.
  • LinkedInLinkedIn is een geweldige plek om je publiek op te bouwen. Met meer dan 810 miljoen gebruikers en een gevestigd netwerk, is het een uitstekend platform om je professionele netwerk op te bouwen.

Social Media hacks

3. Gebruik goede content marketing technieken

Na het ontwikkelen van een strategie is het tijd om aan de slag te gaan met content marketing. Om het beste uit social media te halen is het belangrijk dat je content post die kwalitatief is.

Dit geldt vooral voor Instagram, want dat is onwijs gefocust op beeld.

Dit zijn 4 redenen waarom je content moet creëren:

  • Het versterkt je naamsbekendheid. Content van hoge kwaliteit helpt je om je naam en merkbekendheid op te bouwen in de hoofden van je volgers.
  • Het verhoogt je online autoriteit. Autoriteit is de betrouwbaarheid die je geeft aan elke inhoud die je deelt. Hoe meer autoriteit je hebt, hoe groter de kans dat je inhoud door je volgers als authentiek en nuttig wordt gezien.
  • Het verhoogt je social media betrokkenheid. Mensen zijn eerder geneigd je content leuk te vinden, er commentaar op te geven en te delen als ze het gevoel hebben dat ze er waarde uit hebben gehaald.
  • Het helpt om de ROI te verhogen. Door hoogwaardige, authentieke inhoud te maken en te delen die je volgers helpt, creëer je kansen op nieuwe leads en verkopen.

4. Overweeg betaald te adverteren

Adverteren op social media is zeker de moeite waard. Je kunt focussen op het creëren van betrokkenheid of het genereren van leads.

Dit zijn drie strategieën om je advertentiestrategie te boosten:

  • Introduceer nieuwe content. Het maken van nieuwe content is een gemakkelijke manier om fris en interessant te blijven op sociale media. Het geeft je ook een nieuwe kans om content van hoge kwaliteit te maken die je aanwezigheid op sociale media een boost geeft.
  • Sociaal bewijs onder de aandacht brengen. Sociaal bewijs, ook bekend als bekrachtiging en testimonial, is wanneer je het succes van andere mensen gebruikt om je aanwezigheid op sociale media te stimuleren. Mensen vertrouwen wat andere mensen zeggen, dus het hebben van goedkeuringen en getuigenissen op je sociale mediakanalen helpt je aanwezigheid een boost te geven.
  • Wedstrijden of sweepstakes promoten. Het promoten van wedstrijden en sweepstakes op je social media kanalen zal je helpen om je merkbekendheid en social media betrokkenheid te vergroten.

Social Media hacks

5. Modereer op je pagina’s

Welke strategieën je ook kiest, het is belangrijk om je berichten relevant, interessant en nuttig te houden. Hetzelfde geldt voor de moderatie op sociale media. Door je content actueel en relevant te houden, kun je ervoor zorgen dat je publiek betrokken blijft en de best mogelijke content van je ontvangt.

Moderatie kan je helpen spam en ongepaste berichten uit te filteren zodat ze hun weg niet vinden naar je sociale media kanalen. Hier zijn drie modereerpraktijken die je zou moeten volgen:

  • Maak een content kalender. Door een content kalender op te stellen, heb je een beter idee van wat je op social media moet posten. Dit zal je helpen betere content te maken die je aanwezigheid en volgers een boost geeft.
  • Huur social media marketeers in. Sociale media marketing is een tijdrovend en tijdrovend proces. Als je merkt dat je de content niet bijhoudt, kan het inhuren van sociale media marketeers je helpen je aanwezigheid en betrokkenheid op de sociale media een boost te geven.
  • Beperk retweets. De meeste social media kanalen hebben een limiet op het aantal keren dat je berichten kunt retweeten of delen. Dit helpt je binnen die grenzen te blijven, zodat je je kunt concentreren op het maken van verse, kwaliteitsvolle content.

Conclusie: Social Media hacks

Welke hacks je ook kiest voor sociale media, het is belangrijk dat je deze tips in gedachten houdt bij het kiezen van een effectieve strategie.

Door een duidelijk doel voor ogen te hebben, de juiste strategieën voor je publiek te kiezen, en je posts te modereren, kun je je aanwezigheid online een boost geven en nieuwe leads bereiken.

Sociale media zijn een krachtig hulpmiddel voor bedrijven die hun bereik willen vergroten en nieuwe leads willen genereren.

Daarom is het belangrijk dat je de juiste strategie voor je sociale media kanalen vindt. Met deze tips in gedachten kun je je aanwezigheid op sociale media een boost geven en nieuwe mensen bereiken.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller