TikTok trends voor B2B en B2C om in 2022 naar uit te kijken

  • 18 maart 2022
  • Renée Muller
  • 5,5 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Van grappige filmpjes naar een wereldwijd miljoenenpubliek: TikTok is booming. Dit jaar shinen op het platform? Dit zijn de opkomende TikTok trends voor B2B & B2C!

De videoapp TikTok telt in Nederland al 3 miljoen gebruikers. Een gigantische doelgroep, die je als ondernemer eigenlijk niet mag laten liggen. We verzamelen een aantal TikTok trends om in 2022 naar uit te kijken.

TikTok is vooral populair onder jonge gebruikers, maar uit onderzoek van Newcom blijkt dat ook steeds meer twintigers de app gebruiken.

Van de 15- tot 19-jarigen zit 42 procent inmiddels dagelijks op TikTok.

Steeds meer bedrijven proberen zich tussen de eindeloze stroom filmpjes te wurmen, maar veel grote bedrijven laten TikTok links liggen. Zo’n 50% van de grote bedrijven zoals Google en IKEA doet nog helemaal niks op TikTok.

In deze blog staan we stil bij de TikTok trends voor 2022, hoe je trends vindt en hoe je eraan meedoet.

Wat zijn de TikTok trends voor 2022?

1. Steeds meer bedrijven ontdekken TikTok

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het grootste gedeelte van de ondernemers hun inspanningen voor TikTok in 2022 gaat verhogen.

Voor een lange tijd namen ondernemers TikTok niet serieus. Ze zagen het als een Gen-Z platform om korte, grappige filmpjes te maken.

Maar in 2020 ging TikTok ineens door het dak en keken bedrijven er nog eens een keer naar.

Vandaag de dag is het volgens marketeers het meest effectieve social media platform, na Instagram, Facebook en YouTube. Het laat Pinterest van Twitter achter zich.

@netflixnl

1/2 Alleen al 22.8 miljoen fietsen in Nederland. You do the math. #teamwheels #wheelsvsdoors

♬ original sound – Netflix

Wat TikTok zo speciaal maakt is dat je een community kunt bouwen. 78% procent van de gebruikers zegt dat de beste merken op TikTok degenen zijn die samenwerken met gebruikers, aldus TikTok zelf.

Volgens hun rapport blijkt dat 67% van de gebruikers geïnspireerd wordt iets te kopen terwijl ze het eigenlijk niet van plan waren.

Merken beginnen te realiseren dat gebruikers eerst naar TikTok gaan voor grappige video’s, maar uiteindelijk blijven hangen door de authenticiteit en het bouwen van een community – fantastische bouwstenen voor merkloyaliteit!

2. TikTok gebruikers consumeren minder van andere content

Wat zou jij doen als je de onverdeelde aandacht van je publiek had?

Uit onderzoek blijkt dat 46% van de gebruikers op TikTok het platform gebruikt zonder afgeleid te worden.

Gen-Z gebruikers zeggen zelfs dat ze minder podcasts luisteren nu ze op TikTok zitten en 33% zegt minder televisie te kijken.

Voor ondernemers is dit natuurlijk een fantastische kans, want waar krijg je nog meer aandacht?

3. Geluid is belangrijker dan hashtags

Op geen enkel ander social media platform speelt geluid zo’n belangrijke rol.

88% van de mensen in het TikTok-onderzoek zegt dat liedjes onder een filmpje centraal staan in de gebruikerservaring van de app.

Ook blijkt dat video’s met liedjes 47% vaker worden bekeken op de ‘For You’ pagina vergeleken met hashtags.

80% van de beste video’s op TikTok heeft muziek, waarvan upbeat muziek het meest populair is.

Als merk is het dus belangrijk dat je goed nadenkt over welke achtergrondmuziek je gebruikt. Hashtags zijn effectief om je doelgroep te bereiken, maar het juiste geluid is nóg belangrijker.

Hoe vind je TikTok Trends?

1. Gebruik de “Ontdekken” Tabblad

Een van de beste manieren om trends te vinden op TikTok is door het ‘Ontdekken’ tabblad.

TikTok Trends 2022

Hier kun je scrollen langs populaire geluiden, hashtags en onderwerpen en zie je een preview van alle topvideo’s binnen een categorie.

TikTok Trends 2022

Je kunt ook zien hoeveel video’s een categorie heeft, waardoor je meteen ziet welke trends populair zijn en welke nog aan het groeien zijn.

2. De “For You” Page

De ‘For You’ pagina is eigenlijk je tijdlijn. Hij ziet er voor elke gebruiker anders uit, aangezien het algoritme snel doorheeft wat je leuk vindt.

Hier komen ook de trending onderwerpen langs.

TikTok Trends 2022

Wanneer een video duizend of meer likes en weergaven heeft, is het de moeite waard om te kijken of deze gerelateerd is aan een of meerdere TikTok trends. Als eerste moet je dan kijken naar het geluid, dat staat linksonder in de video:

TikTok Trends 2022

Wanneer je erop klikt zie je de naam van het liedje, het aantal video’s dat het liedje gebruikt (zoals je hierboven ziet zijn de kip en puppy talloze keren gekopieerd ;-)) en kun je het liedje opslaan.

Met al die informatie weet je al snel hoe populair een geluidseffect is en hoe gebruikers het toepassen.

3. Het “Search” tabblad

Zoeken op TikTok is ook een slimme manier om nieuwe trends te ontdekken.

Voor je wat intypt geeft TikTok je namelijk al wat populaire suggesties gebaseerd op trending topics.

Je hoeft er alleen maar op te klikken om te kijken wat er allemaal gepubliceerd wordt.

4. De #TrendAlert Hashtag

Stel dat je al het bovenstaande hebt toegepast, maar het nog steeds lastig vindt om trends te identificeren.

Dan zijn er genoeg gebruikers op TikTok die er al lang bovenop zitten. Alles wat je hoeft te doen is de hashtag #TrendAlert te volgen.

Je krijgt dan talloze filmpjes zoals deze. Ideaal!

Hoe doe je mee aan TikTok trends?

1. Stap vroeg in

Trends komen en gaan héél erg snel. Als je niet vroeg instapt, mis je de boot.

Spot je een TikTok trend waaraan je mee wilt doen? Ga dan meteen brainstormen en verzamel ideeën.

Je hebt geen dure video-apparaten nodig om succes te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een flinke dosis creativiteit, goede belichting, playback-vaardigheden en een smartphone.

Authenticiteit is echt heel erg belangrijk. Houd dat in gedachten, dan is de kans op succes een stuk groter.

2. Zoek een herkenbaar haakje

Op TikTok heb je zo’n drie minuten om een goede indruk achter te laten, maar de meeste viral video’s zijn zelfs korter.

Dit betekent dat je maar een korte tijd hebt om gebruikers te laten stoppen met scrollen. Hoe je dit doet? Door herkenbare content te maken.

Denk aan uitdagingen waar iedereen tegenaan loopt. Een gigantische inspiratiebron!

Je kunt ook inspiratie opdoen bij concullega’s en de content die zij maken.

3. Weet wanneer je moet stoppen

Er komt elke dag wel nieuwe TikTok trends.

Niet elke trend is de moeite waard om aan mee te doen. Er zijn trends die niet overeenkomen met je merkwaarden of omdat je de boot hebt gemist.

Vermijd trends die alweer uit de mode zijn. Gebruikers zijn het zat en vermijden hem zelfs. Het heeft een negatieve invloed op je merk en het komt een beetje zielig over.

TikTok trends veranderen elke dag. Als je de tools hierboven goed gebruikt kun je slim gebruik maken van de trends en een groeiend publiek bereiken!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller