Voice search: 10 manieren om je site te optimaliseren voor toekomstbestendig SEO succes

  • 3 juni 2022
  • Renée Muller
  • 8,3 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Voice search is de toekomst van SEO. Maar hoe optimaliseer je je website zo dat hij ook wordt gevonden door spraakopdrachten?

Voice search

De laatste jaren hoor je het keer op keer: voice search is de toekomst van online zoeken.

En niet alleen de toekomst: het wordt nu al veelvuldig gebruikt.

71% van de consumenten stelt liever een vraag dan dat hij typt.

En de verkoop van slimme speakers gaat ook door het dak, dus het is logisch dat het aantal spraakopdrachten ook omhoog gaat.

Maar hoe zorg je ervoor dat je website ook gevonden wordt door Siri en Alexa?

Hoe kun jij ervoor zorgen dat je ook een graantje meepikt van die 71%?

Goed nieuws voor jou: we hebben op een rijtje gezet hoe jij je website optimaliseert voor voice search.

Hoe voeren mensen voice searches uit?

Door de tijd heen verandert voice search continu.

Op dit moment zijn er een aantal technologieën die voice searches kunnen ontvangen en interpreteren en die zoekmachines gebruiken als kennisbank.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof er geen verschil is tussen slimme assistenten op smartphones tegenover slimme speakers, maar wanneer je goed kijkt naar hoe ze gebruikt worden zie je de nuances.

Het is jouw doel om je website klaar te maken om mensen die met spraakopdrachten zoeken te ontvangen.

Voice search

Verschillende manieren waarop mensen voice search gebruiken op elke slimme technologie

Net als bij zoekintentie-zoekwoorden zien we een apart gebruik voor elk verschillend apparaat dat met slimme hulpmiddelen werkt.

Als je je concentreert op hoe elk apparaat gebruikt wordt, kun je je inhoud beter afstemmen op elk type zoeker dat je wilt bereiken.

Smartphones: Snelle gesproken zoekopdrachtenSpraakzoekers die een snel antwoord of een oplossing voor een onmiddellijk probleem nodig hebben, vragen dat meestal op hun smartphone.

Stel dat je bijvoorbeeld op een afspraakje bent en wilt beslissen waar je heen wilt gaan.

Een snelle spraak-zoekopdracht kan je tal van ideeën geven.

Slimme luidsprekers: Diepgaande kennis stem zoeken

Slimme speakers worden vaan thuis gebruikt voor grotere, diepgaande zoekopdrachten.

Willekeurige weetjes, willekeurige liedjes, of hulp bij plannen zoals een huwelijk of een lange reis: dit zijn de dingen die we opzoeken met slimme speakers.

Auto luidsprekers: consumentenbehoeften

In de auto wordt ook veel gezocht: 52,8% van de mensen gebruikt voice search tijdens het rijden. Er wordt gevraagd naar locaties, routebeschrijvingen en winkels met voordelige prijzen.

Segmenteer je voice search publiek op basis van slimme technologie & evoluerende AI

Je hebt waarschijnlijk al door dat voice search erg nuttig is. Hierboven beschreven we namelijk al drie potentiële klanten en dan zijn we nog nergens diep op ingegaan.

Hoe dieper je gaat, hoe meer doelgroepen je kunt onderscheiden.

Daarnaast is Google ook al bezig om AI te gebruiken in de zoekmogelijkheden, wat het zoeken flexibeler zou maken.

Hoe je je website optimaliseert voor voice search

Nu we weten hoe mensen voice search gebruiken, kunnen we verder.

Je site voice search-vriendelijk maken kan mensen helpen je te vinden – en, nog belangrijker, voor je te kiezen.

Hoe kan je bedrijf gebruik maken van spraaktechnologie?

1. Zoek & gebruik voice search keywords

Zoals je weet kun je in SEO beter geen korte en vage zoekwoorden gebruiken.

Mid-tail en long-tail zoekwoorden zijn een stuk beter: hoe specifieker ze zijn, hoe groter de kans dat ze je een klant opleveren.

Voice search gaat nog een stap verder: zelfs long-tail zoekwoorden zijn niet genoeg.

Je zult volledige zinnen en vragen moeten gebruiken die normaal gebruikt worden in gesprekken tussen echte mensen.

Zoals: ‘Waarom groeien bomen altijd omhoog?’

Gelukkig zijn er tools die je daarbij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld Semrush.

Deze geeft per onderwerp content ideeën.

Voice search

Tip: ze beginnen vaak met de woorden wie, wat, waarom, waar, wanneer, en hoe.

Goede alternatieven voor zoekwoordenonderzoek bij voice search zijn Google’s autocomplete en “People Also Ask” functies.

Om je onderzoek over de eindstreep te trekken, moet je zeker ook kijken op forums en websites die door je doelpubliek worden bezocht.

Een heel goed voorbeeld is Reddit. Zoek een subreddit die met je niche te maken heeft en bekijk de titels van de threads – dat zijn de vragen die door je potentiële klanten gesteld worden.

Nu hoef je ze alleen nog maar op je site te gebruiken.

2. Bouw een FAQ-sectie

Je hoort vaak dat een FAQ-pagina goed is voor je SEO en dat is absoluut waar.

Gebruikers komen met vragen, en je moet de antwoorden klaar hebben.

SEO experts adviseren dan ook content te maken die de behoeften van de gebruikers vervult en een FAQ is daar natuurlijk perfect voor.

Een FAQ is namelijk opgebouwd uit vragen en antwoorden: precies de ‘gesprekstaal’ waar we het net over hadden.

Gebruik je onderzoek uit stap 1 om de vragen op een van de pagina’s van je site op te sommen – en volg ze dan gewoon op met antwoorden.

Maak ze gedetailleerd, maar niet te lang; gebruikers geven de voorkeur aan snelle antwoorden, en antwoorden op voice search zijn meestal ook aan de kortere kant.

De FAQ van McDonalds is een mooi voorbeeld:

Voice search

3. Zorg ervoor dat je meertalig bent

De kans is groot dat je een gevarieerde groep bezoekers hebt die meer dan één taal spreken.

Als dat het geval is, moet je content maken die ze kunnen vinden en gebruiken.

Nu voice search zoeken een rol speelt, moet de kwaliteit van de vertaling van je content heel nauwkeurig zijn.

Je wilt er zeker van zijn dat wanneer Siri je content voorleest, je klinkt als een vertrouwde, gezaghebbende bron.

Laat een native speaker je tekst en content vertalen en proeflezen.

Raadpleeg ook zeker Google’s richtlijnen voor het beheer van meertalige websites.

4. Claim je Google bedrijfsprofiel

Ruwweg de helft van de gebruikers van voice search zoekt elke dag naar lokale bedrijfsinformatie.

Omdat voice search zo lokaal-vriendelijk is, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je voice resultaten bovenaan staan.

Wat is de beste manier om je kansen in dit spel te vergroten?

Dat is de topspeler van lokale SEO: Google Business Profile.

Deze stap is een absolute must voor alle bedrijven met een fysieke locatie, voice search of niet.

Het is makkelijk in te richten en helemaal gratis.

Maak je vermelding aan, vul hem in met alle informatie die je kunt geven, en wacht op de goedkeuring.

Gefeliciteerd! Je hebt een krachtige SEO troef in handen gekregen.

5. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

20% van alle mobiele zoekopdrachten gaan via voice search.

Wanneer je website niet geschikt is voor mobiel haken je bezoekers af en bezoeken ze een andere website. Zorg dat dat niet gebeurt!

Wat heb je nodig voor mobiele SEO?

  • Een responsive design.
  • Geen opdringerige interacties.
  • Korte laadtijd.
  • Gemakkelijk leesbaar.

6. Verbeter je domeinautoriteit

Dit is het gedeelte wat je waarschijnlijk het minst leuk vindt.

Voice search pakt het beste zoekresultaat voor de vraag, soms geeft de assistent je een paar opties.

Maar wanneer je gehoord wilt worden in voice search, moet je bovenaan in Google staan. Hoe dichter bij de eerste plek, hoe beter.

Verdubbel je SEO-inspanningen op ale fronten, inclusief het verkrijgen van backlinks, gebruikerservaring, local search en technische issues.

Voice search

7. Verkrijg Featured Snippets

Voice search pakt het bovenste resultaat en dat is inclusief positie 0.

Nummer 1 is eigenlijk niet langer goed genoeg. Je wilt hoger mikken.

40.7% van de voice searches komt uit featured snippets.

Met een FAQ-pagina heb je al een hoop werk gedaan, featured snippets vereisen korte, maar goede antwoorden op gebruikersvragen.

8. Gebruik Schema Markup

Volgens een studie van Backlinko lijkt Schema niet veel invloed te hebben op voice search SEO.

Andere bronnen raden echter aan om Schema toch te gebruiken.

Dat komt omdat gestructureerde gegevens zoekmachines helpen het doel van elk element op een pagina te begrijpen – en te selecteren wat relevant is voor de vraag van de gebruiker.

Bovendien is Google bezig met de ontwikkeling van een “spreekbare” Schema eigenschap. Die wordt gebruikt voor het markeren van de tekst op je site waarvan je wilt dat die door de slimme assistent gelezen wordt.

We verwachten dat Google wil dat Schema een grotere rol gaat spelen bij spraakgestuurd zoeken.

De “speakable” eigenschap is nog in beta, dus houd de updates in de gaten en maak je klaar voor de implementatie.

9. Ga de dialoog aan met gebruikers op sociale media

O ja, social media zijn ook voice search-vriendelijk!

Voice-zoekresultaten hebben vaak tonnen likes en shares van Facebook, Twitter, en andere sociale netwerken.

Zorg ervoor dat je daar actieve pagina’s hebt en geef ze veel liefde en aandacht.

Hoe meer je je met gebruikers bezighoudt, hoe meer er je later met via een virtuele assistent zullen vinden.

10. Rank je video’s in de zoekresultaten

Een informatieve video kan een veel beter antwoord geven op de zoekvraag van een gebruiker dan platte tekst.

Als je video’s hebt om je gebruikers te helpen, zijn ze ook levensvatbaar voor voice search.

Google kan al delen van de video isoleren die relevant zijn voor de vraag van de gebruikers, maar je zult eerst moeten zorgen dat je video hoog scoort.

Om je video’s hoog in Google te laten ranken en in voice search te laten verschijnen, heb je nodig:

  • Gespreksondersteunende long-tail zinnen in de titels. Ze hoeven niet identiek te zijn aan de eigenlijke zoekopdrachten van gebruikers, dus je kunt flexibel zijn. Tutorials waarvan de titels beginnen met “How To” zijn een goed voorbeeld.
  • Zoekwoorden in de beschrijving en het transcript van de video.
  • Een aanklikbare thumbnail.

Voice search

Conclusie: voice search implementeren

Voice search is niet langer een “nabije toekomst” van SEO. Het is er al, en het is een wedstrijd onder marketeers om te zien wie het het beste onder de knie kan krijgen.

Zoals je ziet, komt het neer op drie belangrijke principes:

  • Onderzoek doen naar je doelgroep.
  • Observeren van de evolutie van voice search.
  • Doorgaan met SEO werk aan je site.

Heel veel succes!

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller