6 redenen waarom je kleine bedrijf niet groeit

  • 8 juli 2022
  • Renée Muller
  • 5,5 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Werk je jezelf helemaal uit de naad, maar stokt je bedrijfsgroei? We noemen 6 redenen waarom jouw kleine bedrijf nog steeds onder de K van MKB valt.

Kleine bedrijf laten groeien

Volgens de Nederlandse wet heeft een klein bedrijf minder dan 50 werknemers en maximaal 12 miljoen omzet.

Zit jij daar nog héél ver vanaf, maar ben je wel toe aan de M van MKB? Lees dan even verder. We geven je 6 redenen waarom jouw kleine bedrijf nog niet groeit.

1. Je propositie is verwarrend voor je klanten

Of de manier waarop je propositie is geformuleerd is op zijn minst verwarrend voor je klanten.

En verwarde klanten, die kopen niet.

Zo zijn wij een internetbureau en helpen we je met online zichtbaarheid. Zo klaar als een klontje.

Dit zouden we ook heel anders kunnen formuleren. We kunnen gaan praten over alles wat we doen en met termen als SEO, SEA en CRO gaan gooien.

Maar voor iemand die nieuw is in de online marketingwereld is het dan alsof we Chinees praten.

En zelfs als deze persoon wel weet wat het is, is dit misschien wel helemaal niet waar hij naar op zoek is. Misschien wil hij wel volgers op TikTok en dan sla je de plank dus finaal mis.

Je geeft gewoon teveel informatie en gaat teveel de diepte in. Zorg ervoor dat je propositie duidelijk is en generiek.

Vertel wie je bent, wat je doet en wie je helpt. Past dat niet in één zin? Dan heb je nog een hoop te doen.

Een andere fout die we ondernemers vaak zien maken is dat ze proberen hun boodschap te leuk of creatief neer te zetten.

Natuurlijk mag je creatief zijn, maar je boodschap moet niet verloren gaan.

Zo zien we vaak dat ondernemers op hun website boven de vouw (het stuk waar je nog niet hoeft te scrollen) dingen plaatsen als: realiseer je dromen, vandaag is de dag.

Maar helemaal niets zeggen over wat hun bedrijf is en wat ze de klant te bieden hebben.

Let hierbij op dat je vanuit je klant denkt en niet vanuit je bedrijf. Wat wil je klant? Spits daar je propositie op toe.

2. Je richt je op iedereen

Wie zich richt op iedereen, richt zich op niemand. Je kunt namelijk niet alles voor iedereen zijn.

Heb je moeite om je kleine bedrijf te laten groeien? Kijk dan nog eens goed naar je doelgroep en zorg ervoor dat je een specifiek afgebakend publiek hebt.

3. Je wil alles zelf (blijven) doen

Dit is echt een fout die we héél veel ondernemers zien maken. Natuurlijk heb je in de begindagen van je kleine bedrijf meerdere petten op, maar na een tijdje zul je toch echt dingen los moeten laten.

Veel ondernemers zitten hun eigen groei in de weg omdat ze:

  • Niet genoeg vertrouwen hebben om de controle los te laten of nog geen team op hebben gebouwd.
  • Ze teveel tijd besteden aan micromanagen waardoor hun agenda niet vrijkomt en ze tijd verspillen.

We weten dat je bedrijf je kindje is en dat het moeilijk is om los te laten, maar doe dit echt. Want anders ga je nooit groeien.

En begrijp me niet verkeerd: je moet zelf ook heel hard werken en jezelf omringen met de juiste mensen. Delegeer niet zomaar alles naar mensen die niet capabel zijn.

Maar zorg wel dat je de juiste mensen om je heen verzamelt. Dingen die je bijvoorbeeld kunt uitbesteden:

  • Taken die je niet leuk vindt of waar je niet goed in bent.
  • Eentonige taken die makkelijk zijn, maar wel veel tijd kosten.
  • Taken die niet jouw specialiteit zijn.

Die laatste categorie is het lastigst, want dit zijn de dingen waar je wel goed in bent en graag doet, maar waar iemand anders gewoon beter in is.

Omring je door mensen die beter zijn dan jijzelf, zodat jij je kunt richten op dingen waar jij goed in bent.

4. Je probeert overal tegelijk te zijn

Bij dit punt hebben we het niet over jou als persoon (want dat past meer bij punt 3), maar over dat je bedrijf overal probeert te zijn.

Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, YouTube… de lijst gaat maar door.

Vaak zien we nieuwe ondernemers alle kanalen tegelijk in zetten, in plaats van er eentje onder de knie te krijgen en die goed te doen.

Je kunt een overkoepelende social media strategie hebben, maar die moet dan wel weer nuances hebben per platform.

Want op TikTok gedraag je je echt heel anders dan op LinkedIn. Je kunt je content niet één op één kopiëren en wees eens eerlijk: heb je dan zin om voor elk platform een eigen strategie te maken?

Dit kost ook gewoon gigantisch veel tijd en die heb je als ondernemer van een klein bedrijf niet.

Kleine bedrijf laten groeien

5. Je optimaliseert je marketinginspanningen niet

Misschien zit je nu te lezen en denk je: ‘ja hallo, ik werk al maanden aan mijn Instagramstrategie, mijn beste teamlid is er ook mee bezig en we krijgen zeker leads… maar niet zoveel.’

Dan kan het zomaar zijn dat je je online marketing campagnes niet optimaliseert.

Wanneer wij aan de slag gaan met een nieuwe klant kijken we eerst goed naar de historische data.

Op welke manier worden nu leads gegenereerd en wie is de doelgroep? Hoe is de boodschap geformuleerd?

Bij het optimaliseren van je campagne ga je als het ware het vet wegsnijden. Je neemt afscheid van wat niet werkt en investeert meer tijd in wat wél werkt.

Dit kan hem in de kleine dingen zitten, zoals het optimaliseren van een CTA of Instagramadvertentie.

Je wilt namelijk je tijd en geld investeren in het platform dat het meeste oplevert.

Kleine bedrijf laten groeien

6. Je bent niet op zoek naar doorgroeimogelijkheden

Misschien heb je alles op deze lijst al gedaan, maar groeit je kleine bedrijf nog steeds niet.

Kijk dan eens goed rond in de digitale marketingwereld om te kijken of er niet iets is wat je mist.

Toen dit bedrijf werd opgericht had je nog geen TikTok.

Wanneer wij altijd waren blijven doen wat we deden, waren we niet gegroeid.

Als je iets vindt wat voor jou werkt, moet je het helemaal uitmelken, maar verwacht niet dat een marketingplan iets is wat je eenmalig maakt voor de totale levensduur van je bedrijf.

De enige constante in marketing is verandering. Vooral in digitale marketing.

Dus heb je het gevoel dat je kleine bedrijf vastzit? Ga dan op onderzoek uit en kijk waar je nog groei kunt realiseren.

Wil je je bedrijf echt laten groeien, maar twijfel je of het budget het toelaat? Neem dan gewoon contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller