Wat is retargeting en hoe werkt het?

  • 12 augustus 2022
  • Renée Muller
  • 7 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Retargeting is een essentieel onderdeel van iedere betaalde advertentiestrategie. Maar wat is het eigenlijk en hoe zet je het in?

Retargeting

Sinds Google Ads in 2010 retargeting lanceerde, is de tactiek al flink geëvolueerd.

Het is ook niet langer de vraag óf je retargeting moet gebruiken, maar hoe je het doet.

Of je nu nieuw bent in de wereld van marketing of het klappen van de zweep al kent, in deze blog vertellen we je alle ins- en outs van retargeting campagnes.

De waarde van retargeting advertenties

Het conversiepercentage in de e-commerce varieert tussen de 0,7 en 4%.

Consumenten (en mensen in het algemeen) hebben een korte aandachtspanne en zijn het gewend om eindeloos te scrollen, waardoor retargeting advertenties echt een must zijn.

Als je ermee worstelt dat slechts een klein deel van je websitebezoekers converteert, raak dan nog niet in paniek. De meeste mensen zijn namelijk nog niet in de aankoopfase als ze je website voor het eerst bezoeken.

Stel dat slechts 3% van de klanten in de aankoopfase zit, dan zit 97% dat dus absoluut niet.

Dus stel dat je doel voor retargeting is dat mensen direct moeten converteren, dan ga je dat doel dus niet halen.

Waarom? Mensen vertellen dat ze iets moeten kopen wanneer ze nog niet klaar zijn betekent dus dat je bericht voor 97% van je publiek verkeerd is.

Wat is dan de waarde van retargeting? Er zijn een aantal dingen die een retargeting advertentie succesvol maken:

  • Ze zijn gesegmenteerd op het gedrag van je publiek.
  • Ze bevinden zich op het juiste platform.
  • Het is de juiste boodschap voor het juiste publiek.

Retargeting

Wat doen retargeting advertenties?

Retargeting advertenties helpen gebruikers naar de volgende stap in de customer journey. Het is niet simpelweg een advertentie die zegt dat mensen iets moeten kopen.

Je retargeting bericht moet dan ook geen herhaling zijn van je eerste marketingbericht.

Slimme retargeting focust op het begrijpen van waar mensen zijn in hun klantreis en ze helpen de volgende stap te zetten.

Stel dat je een SaaS-bedrijf bent en wilt dat gebruikers zich inschrijven voor een gratis proefperiode.

Initieel bied je op zoekwoorden als ‘cloud software’ die uitkomt op een landingspagina die over je software gaat en die aanmoedigt om een account aan te maken.

Helaas doet maar een klein gedeelte van de bezoekers dat. Je zult misschien in de verleiding komen om al het niet-converterende verkeer te retargetten met meer informatie over je software.

Zie je het probleem? Die boodschap werkte de eerste keer al niet, dus waarom zou hij nou wel werken?

Je zult hier aan je remarketing strategie moeten poetsen.

Allereerst: start met taggen

De sleutel naar succesvolle retargeting start met goede tagging. Als je web- of appgebruikers wilt targetten dan heb je gewoon tags nodig.

Ieder platform wat je in wilt zetten voor retargeting heeft zijn eigen pixel. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Je kunt onder andere retargetten op:

  • Google Ads.
  • Microsoft Ads.
  • Meta (Facebook).
  • Instagram.
  • LinkedIn.
  • Twitter.
  • Snapchat.
  • TikTok.
  • Pinterest.

Ons advies: ga niet voor al deze platformen, want de pixels gaan je website vertragen. Gebruik Google Tag Manager om je pixelmanagement te versimpelen en het makkelijker te implementeren.

Retargeting

Hoe werken retargeting tags?

Retargeting tags identificeren een gebruiker op basis van website activiteit (anoniem) en verzamelt het op platformen waarop jij later weer kunt targetten.

Een belangrijk ding om nu rekening mee te houden is dat third-party cookies worden afgeschaft. Google heeft al aangekondigd dat ze gaan stoppen met third-party cookies, en vele anderen zullen waarschijnlijk volgen.

Deze verandering in het consumentenlandschap brengt ons bij het volgende kernpunt van retargeting advertenties: doelgroepen.

Creëer goede doelgroepen

Third-party cookies gaan dus invloed hebben op retargeting. Maar op wat voor manier?

Zoals hierboven vermeld, kan het afschrijven van cookies van derden in de toekomst gevolgen hebben voor retargeting. Maar, op welke manier?

De belangrijkste verandering komt van het beveiligen van first-party data over je gebruikers – aan het begin van hun customer journey.

First-party data betekent dat consumenten je hun informatie rechtstreeks geven, zoals het achterlaten van een email adres op je website.

Als je eenmaal first-party data hebt, zijn de mogelijkheden voor segmentatie eindeloos. Je zou je gebruikers bijvoorbeeld kunnen segmenteren op basis van:

  • Hoe ze in de eerste instantie op je website terecht kwamen (organisch, via social media, referral, etc.).
  • Hoe lang ze op je website blijven.
  • Of een gebruiker een actie op je website wel of niet heeft uitgevoerd.
  • Welke categorieën of producten zijn bekeken.
  • Of een klant al eerder iets heeft gekocht.
  • De lengte van het kijken naar je video’s.
  • Wat ze doen op je social media pagina’s.
Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van remarketing. Je kunt zo creatief zijn als je zelf wilt!

Als gebruikers data achterlaten kun jij dat weer uploaden in platforms om ze te retargetten. Deze data wordt anoniem geupload om de gebruiker anoniem te houden.

Je kunt deze data uploaden:

  • E-mailadres
  • Voor- en achternaam
  • Telefoonnummer
  • Adres
  • Andere datapunten die per platform verschillen

Het werkt omdat als je gebruikersgegevens overeenkomen met de cross-reference gegevens van het specifieke platform, je ze kunt retargeten.

Bovendien kun je, als je pixels of tags hebt ingesteld, specifieke gedragsgerichte doelgroepen maken en die op die verschillende platforms gebruiken.

Als je bijvoorbeeld je YouTube kanaal aan je Google Ads account hebt gekoppeld, kun je remarketinglijsten maken van gebruikers die een bepaalde video als advertentie bekeken.

Deze soorten remarketing audiences zijn krachtig bij het retargeten van iemand die zich waarschijnlijk in de awareness-fase bevindt.

Kies het juiste bericht

Nu je de doelgroep voor retargeting hebt geïdentificeerd, is het belangrijk dat je de boodschap goed overbrengt.

Als je bedrijf een gemiddelde verkoopcyclus van zes tot 12 maanden heeft, kun je dan verwachten dat iemand zich onmiddellijk tot die verkoop bekeert?

Ik zou er niet op rekenen.

Dit is waarom het segmenteren van je publiek zo belangrijk is. Je moet niet iedereen dezelfde retargeting boodschap geven, en ook niet precies dezelfde berichtgeving gebruiken waarmee je ze in eerste instantie bereikt hebt.

  1. Maak je ideale publiek bewust van je product → Leid ze naar een informatieve pagina over wat het doet.
  2. Creëer een retargeting publiek op basis van kwalificerende factoren van die pagina → Moedig ze aan om een informatieve whitepaper te downloaden.
  3. Segmenteer dat publiek verder als ze die actie voltooid hebben → Begin ze kennis te laten maken met een sterker aanbod (zoals een demo of proefversie, als het een gemakkelijke gebruikerservaring is).

Dit zeer simpele scenario zou waarschijnlijk meer stappen moeten bevatten om de gebruiker aan je op te warmen. Maar hopelijk geeft dit je een inzicht in waarom je berichtgeving of aanbod telkens moet verschillen.

Belangrijker nog: Verwacht niet dat ze naar de laatste gewenste actie gaan die je wilt dat ze ondernemen!

Retargeting

Bereik je gebruiker op het juiste platform

We hebben de tags, doelgroepen en berichtgeving voor retargeting advertenties besproken. Nu is het tijd om het juiste platform te kiezen.

We hebben al een paar platforms aangestipt waarop je kunt retargeten. Betekent dat, omdat er ontelbare mogelijkheden zijn, dat je alle retargeting opties moet gebruiken?

Zeker niet!

De sleutel tot het bepalen van je retargeting platforms is je publieksonderzoek doen. Stel jezelf vragen als:

  • Wat zijn de belangrijkste demografische gegevens van mijn publiek?
  • Waar brengt mijn publiek tijd door?
  • Verzamel ik vooral informatie over zakelijke gebruikers of over persoonlijke informatie?
  • Welke boodschap stuur ik naar mijn publiek?

Duik dieper in het gedrag van je publiek om je beslissing over je retargeting platform te helpen beïnvloeden.

Als je bijvoorbeeld zakelijke beslissers probeert te bereiken en werkmails verzamelt, kun je misschien LinkedIn of Quora proberen als retargeting optie.

Persoonlijke sociale platforms zoals Facebook of Instagram zijn misschien niet je beste optie.

De berichtgeving moet ook van invloed zijn op welk retargeting platform je gebruikt.

Als je iemand wilt overhalen zich in te schrijven voor een demo of een gratis proefperiode te beginnen, wil je misschien geen platforms gebruiken die meer gebruikt worden voor bekendheid, zoals YouTube.

Conclusie

Hoewel de retargetingmogelijkheden sinds hun ontstaan drastisch veranderd zijn, is het uitgangspunt niet persé veranderd.

Retargeting en de merkverwachtingen van gebruikers zijn verfijnder geworden.

In de huidige tijd is het een must om op de hoogte te blijven van de veranderingen in de industrie en hoe ze je retargeting strategie beïnvloeden.

Gebruik bovenstaande tips om je retargeting strategie te helpen versterken voor een beter conversiepercentage en een betere gebruikerservaring.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller