Zo gebruik je kwalitatieve content om klanten aan te trekken

  • 10 juni 2022
  • Renée Muller
  • 5,6 minuten leestijd

Snel naar:

Delen?

Pijltje

Zit je verlegen om content ideeën? Trek de juiste klanten aan met deze creatieve, SEO-vriendelijke tips.

Content ideeën

Search engine optimization (SEO) en content marketing werken vaak samen om je bedrijf organisch te laten groeien.

Je weet vast al hoe krachtig die combinatie is en wat voor resultaten je kunt behalen wanneer je ze samen laat werken.

Maar vind je het soms lastig om aan nieuwe ideeën te komen die je ideale klant aantrekken?

De sleutels is strategisch zijn over de content die je creëert en of het echt browsers in kopers gaat veranderen.

Hoe doe je dat?

We geven je een aantal tips.

Content ideeën die de ideale klant aantrekken

Begin met je salesfunnel en je bestaande klanten

Welke vragen komen steeds jouw kant op? Je eigen veelgestelde vragen kunnen vaak leiden tot geweldige content ideeën die je bedrijf helpen groeien.

  • Begin met te brainstormen over de vragen die je voortdurend gesteld worden en schrijf ze op. In dit stadium is er geen goede of slechte vraag. Je kunt ze later doornemen en bepalen welke je wilt nastreven en welke je wilt negeren. Wat moet je ideale klant weten voor hij koopt?
  • Denk na over de vragen die je ideale klant niet weet te stellen, maar toch moet weten voor hij koopt. Neem je verkoopnotities door, en denk na over het proces dat je met prospects in je sales funnel doorloopt. Welke informatie vind je dat ze moeten overwegen voor ze tot aankoop besluiten? Hier kunnen ideeën voor content liggen. Wat willen ze doen waar jouw product of dienst hen bij kan helpen?
  • Denk vervolgens na over hoe je klanten je product of dienst gebruiken. Wat zouden ze met je product kunnen doen dat jij hen kunt helpen leren? Wat zouden ze willen bereiken, waarbij jouw product de oplossing is of een hulpmiddel dat ze nodig hebben om de klus te klaren?

Kijk goed naar je concurrentie

Kijk rond en ontdek wat je concurrent doet op zijn website, blog of social media.

Kopieer je concurrentie niet zomaar. Beschouw dit als een audit van je content onderzoek. Noteer wat ze doen en waar volgers op reageren.

  • Doen ze veel Reels of tutorials op YouTube of Instagram?
  • Schrijven ze blogberichten die de kenmerken van specifieke producten belichten?
  • Gaan ze in op de voordelen?
  • Hoe reageert het publiek (als je dat kunt merken)?

Content ideeën

Gebruik tools voor zoekwoordenonderzoek

Ga naar Google en begin te zoeken met zoekwoorden die te maken hebben met je bedrijf en het content onderwerp waar je aan denkt.

Wat je in de zoekresultaten ziet zijn termen waar mensen op dit moment naar zoeken. Google zal proberen je zoekbalk automatisch te vullen met de informatie waarvan ze denken dat die relevant is voor je zoekopdracht. Besteed aandacht aan eventuele relevante suggesties.

Kijk naar alles wat in Automatisch aanvullen verschijnt. Deze gegevens kunnen nuttig zijn als je content ideeën probeert te vinden die je klanten zullen aantrekken.

Gebruik online onderzoekstools

Je kunt een hulpmiddel als AnswerThePublic gebruiken om uit te zoeken welke vragen mensen stellen over onderwerpen die met je bedrijf te maken hebben.

Begin een zoekactie met je primaire zoekwoord en kijk welke vragen de tool genereert.

Gebruik je eigen website

Beschikt je website over site search?

Kijk naar welke vragen of zoekwoorden je huidige klanten op je website zoeken. Je kunt ontdekken dat mensen op zoek zijn naar specifieke informatie die je niet op je website hebt of die niet gemakkelijk te vinden is.

Deze resultaten kunnen je helpen bij het schrijven van blog- poss of FAQ’s

Content ideeën

Social listening

Besteed een beetje tijd op social media door gewoon te luisteren naar het gesprek.

Word lid van een paar social media groepen waar je ideale klant tijd doorbrengt en luister naar het gesprek.

  • Kijk welke vragen mensen stellen.
  • Wordt er verkeerde informatie gedeeld? Als dat zo is, moet je misschien een stukje content maken over mythes of fouten die mensen maken in verband met je vakgebied, product of dienst.
  • Zijn ze op zoek naar oplossingen die jij biedt? Noteer wat ze vragen en de taal die ze gebruiken, want zo zul je met hen in contact kunnen komen.

Je ideeën organiseren en brainstorm aantekeningen maken

Neem al je notities, brainstorm ideeën, ga terug naar je zoekwoordenzoekprogramma, en graaf nog wat dieper in de ideeën en zoekwoorden die je zou kunnen overwegen te gebruiken.

Misschien vind je zelfs extra inhoudelijke onderwerpen in de trefwoorden die je ontdekt. Veel zoekopdrachten zijn tegenwoordig in vraagvorm, en veel daarvan zijn prima onderwerpen voor blogberichten.

Kies de onderwerpen waarvan je denkt dat ze het beste bij je ideale klant zullen passen.

Beslis of je product of dienst een optie is voor die klant, of dat je echt waarde kunt bieden als ze je blogbericht lezen.

Kies vervolgens het zoekwoord of de zoekwoorden waarvoor je de beste kans hebt om te scoren. Je zult vaak de zoekwoorden willen kiezen met de grootste zoekvraag en de minste concurrentie.

Content ideeën

Beslis welk type content je zult maken

Als je beslist welk soort content je gaat maken, denk dan aan je ideale klant. Zullen ze het meest geholpen zijn met een video of een blogbericht met veel afbeeldingen? Wat zal hun de meeste waarde bieden?

Als je een checklist maakt of iets dat je ideale klant door een proces leidt dat tot een koopbeslissing leidt, kun je beter een blog post maken met afbeeldingen en misschien zelfs een checklist die ze later kunnen raadplegen.

Maak nuttige content

Je volgende stap is het maken van dat waardevolle stukje content.

Richt je niet op het X aantal keren gebruiken van je zoekwoord of het schrijven van X aantal woorden. Richt je er in plaats daarvan op je ideale klant te vertellen wat hij over dit onderwerp moet weten.

Bied waarde door hun vragen te beantwoorden. Je zult natuurlijk je gekozen zoekwoorden gebruiken omdat je content over een verwant onderwerp gaat. Maar je kunt altijd teruggaan en je stuk herzien als je klaar bent en kijken of je extra zoekwoorden kunt toevoegen of ze kunt verwijderen als ze te vaak gebruikt worden.

Zorg dat je content geoptimaliseerd is om organisch verkeer te krijgen

Zorg ervoor dat je elk stukje content optimaliseert waarvan je wilt dat Google het vindt en deelt met meer nieuwe klanten.

Volg de SEO beste praktijken en gebruik je zoekwoorden in de titel, metabeschrijving, URL, kop-tags, afbeeldingsbestandsnaam, en ALT tekst op je afbeelding.

  • Kies onderwerpen waarvan je weet dat je ideale klant erin geïnteresseerd is en ernaar zoekt.
  • Schrijf goede content die hen helpt, en optimaliseer de inhoud voor Google. Zolang je zoekwoorden kiest waar je website voor kan ranken, zul je resultaten gaan zien.

Start vandaag nog met groeien.

Contact MetMuller