Waarom veranderden deze 7 bekende bedrijven hun logo?

Er is niets zo belangrijk voor een bedrijf als een sterk en herkenbaar logo. En om met de tijd mee te gaan, moet het design af en toe bijgeschaafd worden. Maar er kunnen ook andere redenen ten grondslag liggen aan een redesign, zoals een fusie of een transformatie in de bedrijfsvoering. In dit blog analyseren we 7 bekende bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er qua design is veranderd, maar bespreken ook waarom voor de verandering is gekozen.

1.YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen

In augustus 2017 heeft Google haar YouTube-app vernieuwd. Naast de uiterlijke vernieuwingen zijn er enkele nieuwe functies toegevoegd aan de desktopversie en de mobiele YouTube-app. De grootste verandering is het logo, waarbij de play-button naar de linkerzijde is verplaatst. Deze button is ook het nieuwe beeldmerk van YouTube en is – in tegenstelling tot het oude logo – bruikbaar op meerdere platformen. Bijkomend voordeel van het nieuwe logo is dat zowel het woordmerk als het beeldmerk ook los van elkaar gebruikt kunnen worden.

2.Domino’s is het logo ontgroeit door breder productaanbod

Een bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Zulke veranderingen kunnen een reden zijn om een logo te veranderen. Dit verhaal geldt ook voor restaurantketen Domino’s Pizza. In 2012 besloot Domino’s het woord “pizza” weg te gelaten, want Domino’s wil benadrukken dat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. Ook is het woordmerk losgetrokken van het beeldmerk, zodat zowel het dominosteentje als het woordmerk een stevigere identiteit krijgen.

3. Starbucks ontdoet zich van merknaam

Starbucks bestond in 2011 alweer 40 jaar en greep deze gelegenheid aan om het logo te restylen. De meest opvallende wijziging is dat de merknaam Starbucks en het woord ‘coffee’ zijn verdwenen. Na Apple en Nike is Starbucks de volgende die verder gaat met een naamloos icoon. De bedrijven hebben hun naam niet meer nodig om herkend te worden. Het is niet de enige reden dat Starbucks voor deze wijziging heeft gekozen, want de buitenwacht suggereert dat het bedrijf zich op andere markten dan de koffiemarkt gaat richten.

4.Microsoft toont succesvolle elementen voor herkenning

In 2012 heeft Microsoft haar logo veranderd. Het is voor het eerst dat het Microsoft-logo een symbool bevat. Tot op heden bestond dit enkel uit het woord ‘Microsoft’. Het nieuwe logo is ook voorzien van een woordmerk, maar daarnaast is er ook gekozen voor het kleurrijke symbool van Microsofts besturingssysteem Windows. Door het Windows symbool krijgt het logo meer herkenning en oogt het – naar eigen zeggen – minder zakelijk.

5.Klassiek Philips logo is geoptimaliseerd voor digitale weergave

Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo, maar helemaal nieuw is het logo eigenlijk niet. In het nieuwe logo zijn het aantal golflijnen teruggebracht tot twee en ook zijn de sterren (die symbool staan voor de gloeilampen) een stuk groter. De dunne rechte lijnen hebben plaatsgemaakt voor dikke ronde lijnen, want dit zorgt voor een betere responsive en digitale weergave. Ook is er gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft gekregen en beter getoond word op kleinere schermen, zoals een smartphone.

6.Kraft en Heinz combineren logo na fusie

In maart 2015 werd bekend dat Heinz Kraft Foods overnam. De fuserende bedrijven gaan sindsdien verder onder de naam Kraft Heinz Company. Als laatste stap in de samenvoeging van de twee bedrijven is het logo aangepakt. Beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en zijn omgevormd tot één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen de niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.

7.UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

’s Werelds oudste koeriersdienst UPS staat er niet om bekend dat het haar logo vaak veranderd. De laatste wijziging dateerde al van 40 jaar geleden toen UPS in 2003 een nieuw logo introduceerde. Het logo was niet alleen gedateerd, maar het sloot ook niet meer bij de verbrede expertise van het bedrijf. Voorheen richtte het bedrijf zich vooral op pakket vervoer, maar hedendaags heeft het bedrijf een complete luchtvrachtdienst. Het nieuwe logo is daar een visuele weergave van: het pakketje met strik verdwenen. Daarnaast werd het schild werd in een nieuw authentiek jasje gestoken.

Je logo laten veranderen of herontwerpen?
Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer.